Den brittiska kulturen

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Forum rules
TÄNK PÅ att döpa din tråd så informativt du kan efter vad du ställer för frågor. Ska du ställa frågor om vem som är elevhemsföreståndare så döp tråden exempelvis till "Vem är Elevhemsföreståndare?"
På det sättet är det enklare för andra att hitta om deras fråga redan ställts och besvarats istället för att starta en helt ny tråd. ADMIN har rätt att ändra topic i trådarna så de bättre passar frågorna i själva tråden.

Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här, innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Magivärlden och Utländska skolor ställs i det andra forumet.
Post Reply
SPELLEDARRÅDET
Födelsedagsbarn!
Födelsedagsbarn!

Den brittiska kulturen

Post by SPELLEDARRÅDET »

Det fanns en sån här tråd på det gamla forumet, men hittar den inte på de nya, och det känns som något som kan vara av fortsatt intresse.

Så, frågan är då: Vad har du märkt för konstigheter när du varit på de brittiska öarna? Små eller stora detaljer spelar ingen roll, allt som du reagerat på är av intresse. Vad verkar helt främmande, vad är nästan som vanligt fast med en oväntad tvist... vad är annorlunda mot Sverige, helt enkelt?

Usmstr
Husalf
Husalf

Re: Den brittiska kulturen

Post by Usmstr »

Alltså när jag åkte dit blev jag sååå besviken, de pratade liksom ett helt annat språk där :o

Tror att de kallar det för Engelska, men är inte säker.
det är väl en kulturskillnad?

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

Artighet

Engelsmän är extremt artiga. I alla fall i jämförelse med Svenskar och ändå tycker de flesta britter att de inte är så artiga.
De ber om ursäkt ofta och mycket. Ett exempel på det är om de råkar gå in i någon på stan eller omedvetet gå före i en kö.
De hälsar på de flesta som de träffar på i dagliga livet. Som exempelvis busschauffören, flickan i kassan, de på postkontoret osv.
De har en förkärlek att kalla främlingar för "love", "darling" och "honey" (finns säkert något mer också). Exempelvis om de råkar gå in i din axel kan de säger "I'm sorry love" eller "How are you darling?" till den som sitter i kassan. I J.K's böcker verkar detta vara ganska ovanligt dock så vet inte riktigt hur man ska förhålla sig till det.

Beael
Spöke
Spöke

Post by Beael »

En stor skillnad som många svenskar inte märker är hur britterna pratar engelska. Ofta har de dialoger som:
"So this morning I overslept-"
"Oh, that's tough."
"-and then I almost miss the bus-"
"I hate when that happens!"
"-but luckily my dad could give me a ride."
"You're lucky."
etc.
Det är fruktansvärt irriterande i början att inte bara sitta tyst utan faktiskt avbryta.
Dessutom är det som Leffe säger ovan, när jag var där så sa man alltid "tack" till busschauffören när man gick av, vilket jag aldrig upplevt i Sverige.

friday

Post by friday »

Tillägg til Beaels inlägg:
Detta slag av konversation inträffar, ja, och dessutom anses inte DEN vara särskilt oartig (inte bland vänner och bekanta, vill säga) eftersom man uttrycker sin sympati/empati eller liknande, antar jag.

Och för att understryka Leffes:
Dom är oerhört, oerhört artiga i England (i alla fall från den erfarenhet jag har; från en högre medelklass-familj, från adult colleges och från vardagslivet). ÄVEN BARNEN.
Gränsen för var vänner och bekanta går är något hårdare än här i Sverige, och det är först när man anser att någon är mer eller mindre nära vän (och "går över" den gränsen) som man släpper på den formella artigheten. ÄVEN BARNEN.
Och inte ens då släpper man helt på formaliteterna, britterna har ett helt annat sätt att vara artig mot och inte dela med sig av familjehistorierna och klenoderna ens till nära vänner. OCH DETTA LÄR SIG ÄVEN BARNEN ATT INTE GÖRA.
Självklart slutar barnen vara så överdrivet artiga och med formaliteterna tidigare än de vuxna, men jag tycker personligen detta ändå är en punkt som vi ska tänka på extra noga, eftersom vi mest spelar barn (iaf i det här forumet).

Jag lär komma på mer saker så småningom, britterna skiljer sig mycket mer från oss svenskar i beteende och normer än vad man först kanske tänker/tror! (Tycker jag i alla fall)

Skye
Husalf
Husalf

Post by Skye »

Vet inte riktigt om det här är rätt tråd, men det var något som slog mig.

Tänk på att Storbritannien och England inte samma sak. En elev från Skottland kallar inte sig själv för engelsk, t.ex.
I allmänhet när man säger vart man kommer ifrån i Storbritannien använder man English, Scottish, Welsh eller Northern Irish. Om man är från Irland som i Republic of Ireland är man Irish, är man från Nordirland är man Northern Irish. Det finns såklart de som kallar sig rätt och slätt för British också men som jag upplever det så är det inte alls lika ofta.
Det här kan vara till hjälp: http://www.youtube.com/watch?v=rNu8XDBS ... aEaadwmw_D
Den är på engelska och berättaren pratar rätt fort men ändå. 2:17 summerar rätt bra.

Post Reply