Hattarna svarar

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Forum rules
TÄNK PÅ att döpa din tråd så informativt du kan efter vad du ställer för frågor. Ska du ställa frågor om vem som är elevhemsföreståndare så döp tråden exempelvis till "Vem är Elevhemsföreståndare?"
På det sättet är det enklare för andra att hitta om deras fråga redan ställts och besvarats istället för att starta en helt ny tråd. ADMIN har rätt att ändra topic i trådarna så de bättre passar frågorna i själva tråden.

Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här, innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Magivärlden och Utländska skolor ställs i det andra forumet.
SORTERINGSHATTEN
Husalf
Husalf

Hattarna svarar

Post by SORTERINGSHATTEN »

Den här tråden är till för att: ställa korta, enkla frågor (som förmodligen har korta, enkla svar) till SORTERINGSHATTEN. Detta är istället för att skicka PM till alla hattarna.

Notera att tråden inte ersätter anmälnings-mail, ni måste fortfarande anmäla er via hemsidan för att få en godkänd karaktär.

1) Ställa frågor om karaktärers namn. Fråga bara ifall ett ovanligt/konstigt namn är godkänt eller inte - hoppa över vanliga/normala namn!
Exempel: Är Shubby McGruber ett godkänt namn?
OBS: Svaren är en indikation på om de är godkända eller inte. Det är inte automatiskt godkänt för att det står i den här tråden och det går inte att ha denna tråd som en motivering till varför din karaktärs namn borde vara godkänt.

2) Ställa korta enkla frågor om saker du vill ha tips/råd om du kan skriva i bakgrunden eller inte.
Exempel: Hur lång får en bakgrund max vara? Kan min karaktärs mamma vara mugglare?
OBS: Är det en större eller invecklad fråga starta hellre en helt ny tråd om ämnet i detta forum.

För att ställa frågor om namn till Beauxbatons, Durmstrang eller Magivärlden finns den här tråden i forum2: http://forum2.svenskahogwarts.com/viewt ... ?f=11&t=30

Aprikos
Husalf
Husalf

Re: Hattarna svarar

Post by Aprikos »

Aaron Aurelius, är det godkänt som ett namn?

Klarabara
Husalf
Husalf

Post by Klarabara »

Jag skulle vilja ha en vuxen karaktär ute i magivärlden men vet inte hur man gör... Det värkar inte som om det är på samma ställe där man ansöker om elever, för när jag klickade mig in på ansök om karaktär (på hemsidan) så stog det bara: Du har redan en etta så du får vänta tills den går upp i tvåan m.m. Kan någon hjälpa mig?

Juli
Husalf
Husalf

Post by Juli »

Lollan
Spöke
Spöke

Post by Lollan »

Aprikos: Aaron är godkänt, däremot är jag lite tveksam till Aurelius. Återkommer om det.

Klarabara: Julis länk samt den här: http://forum2.svenskahogwarts.com/viewt ... p?f=6&t=31
Observera att du måste spelat din elevkaraktär i tre månader innan du kan ansöka :)

Hedwig
Spöke
Spöke

Post by Hedwig »

Är Arwe Teague ett godkänd namn? :)

Tiffy
Spöke
Spöke

Post by Tiffy »

Är Elijah Audaire och Aliyah Accola godkända namn? :)

Sarah Broke
Sorteringshatt
Sorteringshatt

Post by Sarah Broke »

Hedwig: Arwe skulle jag nog inte godkänna, men Teague ser jag inga problem med. :)

tiffy4921: Audarie skulle jag nog inte godkänna. Aliyah Accola skulle jag eventuellt godkänna, motivering till Accola kan vara bra. :)

Hedwig
Spöke
Spöke

Post by Hedwig »

Med en bra motivering till Arwe då? *blinkblink*

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Arwe låter inte brittiskt och dessutom är det för likt Arwen (som den där Tolkien-alven) så du lär få ont i ögonen av det där blinkandet. ;)

Hedwig
Spöke
Spöke

Post by Hedwig »

Äsch också :( Nu får du ge mig ögondroppar :look

TheGoodWarrior
Spöke
Spöke

Post by TheGoodWarrior »

Jag har tänkt skapa en familj som är fullkomligt urtokiga i "Sagan om ringen" och då menar jag verkligen supertokiga. Så de döper sina barn till Sam Frodo Merrygold och Éowyn Arwen Merrygold, räcker det som en motivering och är det godkänt?

Denfantastiskafisken
Husalf
Husalf

Post by Denfantastiskafisken »

Skulle artemiss McGray funka? artemiss är ju från den grekiska mytologin och i böckerna finns det en minerva, vilket kommer från den romerska. så det är ju lite samma sak...
Last edited by Denfantastiskafisken on 20 Jun 2011, 17:02, edited 1 time in total.

Vixie93
Husalf
Husalf

Post by Vixie93 »

Är Juniper ett godkänt namn? har sökt runt lite på nätet och tydligen finns det flera som heter det i Usa.

Elin
Spöke
Spöke

Post by Elin »

Jag undrar om min bakgrund för Isabellah Prompton har kommit in? Bara så jag vet att mailet kommit fram. :)

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Om du fick ett auto-svar så vet du att det definitivt har kommit in. O0

Lollan
Spöke
Spöke

Post by Lollan »

Elin, den verkar inte ha kommit in. Vet inte varför, var en till vars bakgrund inte kommit in tidigare i veckan, men skicka in bakgrunden igen. :)

Elin
Spöke
Spöke

Post by Elin »

Okej, har för mig jag fått autosvar men jag skickar den igen när jag kommer hem :)

Elin
Spöke
Spöke

Post by Elin »

Nu har jag skickat igen, till denna mailen - [email protected] - och har inte fått någon bekräftelse än. Hoppas den kommer fram den här gången :)

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Det lär du inte få heller för den mejladressen finns inte. [email protected] är den rätta. :)

Elin
Spöke
Spöke

Post by Elin »

>.< ja nu känner jag mig verkligen mer än lovligt korkad! Tack för hjälp hursomhelst. Nu ska den vara skickad till RÄTT adress.

Edit: det skulle visa sig kräva skills av särskilt slag att skriva den där mailadressen rätt (skrev från mobilen, hade varit enklast att copypasta). Lade jag inte till -en så skrev jag bara "hogwarts" istället ... :muttra

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Det är inte lätt det där, ibland. :) *gosa på* Hoppas det kommit rätt nu!

Aprikos
Husalf
Husalf

Post by Aprikos »

Jag har funderingar på en samling karaktärer med, eh, speciella namn. Både för- och mellannamn skulle i sådana fall vara amerikanska delstater (typ Texas Maine eller Virginia Nevada). Skulle det vara okej, om man då har en motivering, eller behövs en motivering överhuvudtaget? (Med tanke på att det numera finns ett par Texas i Sverige och Virginia är ett riktigt namn.)

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

Du skulle definitivt behöva en motivering, speciellt till att de har olika efternamn men ändå samma tema i namnet.

Kyashi
Husalf
Husalf

Post by Kyashi »

Hon sa för- och mellannamn, inte efternamn, Leffe. Men ja, det behövs fortfarande motivering.

Post Reply