Magisports-SL svarar

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Forum rules
TÄNK PÅ att döpa din tråd så informativt du kan efter vad du ställer för frågor. Ska du ställa frågor om vem som är elevhemsföreståndare så döp tråden exempelvis till "Vem är Elevhemsföreståndare?"
På det sättet är det enklare för andra att hitta om deras fråga redan ställts och besvarats istället för att starta en helt ny tråd. ADMIN har rätt att ändra topic i trådarna så de bättre passar frågorna i själva tråden.

Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här, innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Magivärlden och Utländska skolor ställs i det andra forumet.
Post Reply
Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Magisports-SL svarar

Post by Angfiel »

Här ställer ni korta, enkla frågor (som förmodligen har korta, enkla svar) som rör sporter på Hogwarts till MAGISPORTSSPELLEDAREN. Detta är istället för att skicka PM till Angfiel. Frågor som rör Magivärlden ställs i andra forumet.

Exempel: Kommer det anordnas quidditchturneringar? Kan man spela quidditchspelare när man gått ur skolan?

SweetSinner
Spöke
Spöke

Re: Magisports-SL svarar

Post by SweetSinner »

Det är inte så mycket en fråga som en inledan till en debatt. Eller ja, ett bra svar duger ju gott och väl :) Det jag nämligen gnuggar mina hjärnceller med är... kvastflygnings-kapplöpningar. Kvastrace. Det borde väl finnas någon sport i magivärlden, tycker man. Har tittat på tok för mycket på F1 och horseracing här i Perth så givetvis ska mitt tänkande influeras.

Och om det nu godkänns som en giltig "sport", kan man tänka sig att inför alite åldergränser eller är det ren och skär talang? Kelvin skulle nog va supersugen på att va en kvastjockey kan jag tänka mig, och han skulle inte va sen att försöka starta en skolklubb om det, vilket är en helt annan tråd (jag vet!) men först tänkte jag kolla det enligt lag och ordning med magisporter :) För Quidditch är ju inte den enda kvastflygnings-sporten, om ni frågar om min åsikt. Vore trevligt med lite variation i sport-event som elever kanske kan gå på.

Och åh, jo! En fråga till, också från kelvins flygintressets egna agenda:

Kan inte en känd quidditchspelare komma och va gästlärare på SH? :pray :pray :pray

Shetani
Sjukvårdare
Sjukvårdare

Post by Shetani »

Finns ju iallafall ett kvastflygnings race som nämns i böckerna, det som går genom ett drakreservat i Sverige.

Prosit
Spöke
Spöke

Post by Prosit »

ohohoh!
Jag håller på att skriva bakgrund till Elliott Gabriel Markham, och jag vill att hans bror ska vara slagman i något quidditchlag, eller möjligen reserv. Det är viktigt för karaktären att brodern är så mycket bättre än Elliott, och jag behöver ansöka om tillstånd för such a thing.
Pretty pretty please? :cute

Ziterdo
Mugglare
Mugglare

Post by Ziterdo »

hallu

Min karaktär som är snart klar, han familj har en kvastreprattionsfirma åt ett quiddich lag(Falmouth Falcons) e det ok?

Admanta
Husalf
Husalf

Post by Admanta »

Nu när quidditchen står stilla (har hört rykten om att spelsystemet byggs om), finns det möjlighet att få resultat ändå? Alltså matchresultat. Matcherna spelas aldrig on men man får resultaten ändå. Det kan ju vara något som karaktärerna kan reagera på. Man behöver inte posta en hel säsong samtidigt utan ett matchresultat lite då och då. Att vinna eller förlora påverkar ju flera karaktärer på skolan och det känns som en stor del av mina karaktärer saknas iaf om jag inte kan spela på deras känslor kring quidditchen.

Vad säg?

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

Yepp, har fått den förfrågan redan och tyckte att det var en bra idé redan då så jag jobbar på det :) Det kommer inom kort!

HenrikJ
Husalf
Husalf

Hattarna svarar

Post by HenrikJ »

Jag har en fråga sedan förut med som jag inte fåt svar på. Hur många karaktärer kan man ha i magivärlden finns det max där då.

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Nä, du får ha så många du vill ha och orkar med att hålla aktiva.

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

Men det är bra att vänta tills första är färdig och godkänd innan man skickar in fler O0

Guest

Post by Guest »

Vart lär man sig flyga, eller vad man nu behövde för att kunna spela quiditch?

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

Man kan lära sig flyga på många olika sätt. Få tag på en kvast och testa på egen hand, få tips av sina föräldrar och kompisar fast främst lär man sig att flyga i skolan. På Hogwarts lär sig eleverna att flyga i ettan och sedan får de öva själv på fritiden om de tycker att det är roligt. Det är bra om man har kommit med i ett av Quidditchlagen på skolan om man tänker sig att man ska jobba med Quidditch i framtiden. Så för att sammanfatta:

1. Hemma.
2. I skolan.
3. Man övar på egen hand.

Kanske ska påpeka att "få tag på en kvast och öva på egen hand" är alltså som att få tag på en cykel och testa på att cykla på egen hand när man inte kan cykla ;)

Dragon
Spöke
Spöke

Post by Dragon »

hur gör man för att bli animagus eller spelare i Qiditch lagen

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Totoro
Spöke
Spöke

Post by Totoro »

Skulle en sport som kallas typ Kvastorientering finnas? Jag har funderat på det ett tag och skulle se det ungefär som vanlig orientering, fast på kvast. Om karaktärer skulle kunna tävla i det, och se det som en sport. Eftersom personen i fråga får kontroll över sin kvast, och även lär sig att navigera, tänkte jag att det skulle faktiskt kunna låta ganska vettigt?
Eftersom jag själv är orienterare och funderar på att skaffa en karaktär med samma intresse, skulle jag bli glad över att få svar. :)

Moony
Spöke
Spöke

Post by Moony »

Quidditch Vm?
:)

Och kan någon ge exempel på sporter, där det inte finns kvastar inblandade?

Ailue
Husalf
Husalf

Post by Ailue »

Fins det någon form av tävlingar i "Konstflygning" det vill säga när man gör till exempel loopar eller andra tric på sin kvast och sedan får poäng eller liknande?

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

Yes det finns det, men sporten är mycket mindre uppmärksammad än vad Quidditch är. Det finns även Pegasracing och som även finns i böckerna Gobbsten (vad nu det är XD )

Den infon jag skrivit om sporten går att hitta här: http://www.svenskahogwarts.com/lessons/KVF-1-11

Shetani
Sjukvårdare
Sjukvårdare

Post by Shetani »

Kan vi få ett schema över hur q-matcherna spelas på Hogwarts för i år, ifall man vill kunna spela på att karaktärer pratar om matcher? Ev. resultat också, men skulle bli nöjd om det bara fanns info om när på året de olika elevhemmen spelar mot varandra. :)

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

Woho en fråga till MSL! :D :yay:

Det kan man. Jag vet att jag har det uppskrivet. Första matchen är iaf sista helgen i September och just nu har jag spelat på att den är mellan Hufflepuff och Slytherin.

Peta på mig igen om jag inte kommit med infon om nån vecka :D

Shetani
Sjukvårdare
Sjukvårdare

Post by Shetani »

Inte säker på om "en vecka" == "nån vecka" men,

:peta

Post Reply