Skol-SL & Kategoriansvarig svarar

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Forum rules
TÄNK PÅ att döpa din tråd så informativt du kan efter vad du ställer för frågor. Ska du ställa frågor om vem som är elevhemsföreståndare så döp tråden exempelvis till "Vem är Elevhemsföreståndare?"
På det sättet är det enklare för andra att hitta om deras fråga redan ställts och besvarats istället för att starta en helt ny tråd. ADMIN har rätt att ändra topic i trådarna så de bättre passar frågorna i själva tråden.

Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här, innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Magivärlden och Utländska skolor ställs i det andra forumet.
Post Reply
YOHIO_SEIKE
Mugglare
Mugglare

Re: Skol-SL & Kategoriansvarig svarar

Post by YOHIO_SEIKE »

Kan man vara med i flera lektioner samtidigt?

Foxears
Husalf
Husalf

Post by Foxears »

Ja och nej, beroende på hur du menar.

Du kan bara vara med i en lektione i ett ämne i forumet samtidigt. Du kan totalt alltså max vara med i en lektion av varje ämne i forumet. Tex, har du gått med i en AST105 så får du inte gå med i några fler AST-lektioner med den karaktären innan den du är med i har avslutats. Dock hindrar det inte dig från att vara med i en TDL102 eller KVF114 :)

Om du tar lektioner över IRC, Skype eller IRL så gör det inget on du är med i en lektion över forumet.

YOHIO_SEIKE
Mugglare
Mugglare

Post by YOHIO_SEIKE »

Okej, tack för svaret ^_^
om jag fattat det rätt kan alltså samma karaktär vara med i flera lektioner av olika ämnen samtidigt?

Gaya
Husalf
Husalf

Post by Gaya »

Du kan vara med i en lektion i varje ämne samtidigt.

Det vill säga, detta är okej:
AST102, TFL105, TKH101, ÖRT 109

Detta är dock inte okej:
AST102, AST104, AST106, TKH101, TKH105

YOHIO_SEIKE
Mugglare
Mugglare

Post by YOHIO_SEIKE »

Tack så jättemycket! :3

YOHIO_SEIKE
Mugglare
Mugglare

Post by YOHIO_SEIKE »

Jag är medveten om attjag antagligen låter dum i huvet nu, men.... Vad är IRC?

Just det ja, jag hade en annan fråga också: hur många lektioner i varje ämne måste man ta för att gå vidare till åk 2? det finns ju 100, 101, 102 osv men det kan väl inte gå ända till 199...?

Quiwi
Spöke
Spöke

Post by Quiwi »

Här kan du läsa lite om vad IRC är: http://www.svenskahogwarts.com/faq/irc.php

A3. Hur många lektioner måste man ta per årskurs?

Minst en, max tre i varje ämne, beroende på vilket betyg du vill att din karaktär ska få. Undantaget är Kvastflygning, där man går tre lektioner och sedan får en skrivuppgift att göra, som kallas D (se FAQ: D-uppgifter). Se Sektion D nedan för mer information om betyg.

Även om alla karaktärer har kommit olika långt i utbildningen OFF, så har de kommit lika långt ON. Säg att Padma och Parvati ska simma i sjön. Vi bestämmer att det är precis i början av deras femte år på Hogwarts, men Padmas spelare har redan spelat två lektioner i Astronomi med Padma medan Parvati bara har fått en. Hur gör man då? Jo, eftersom de går samma år så går de antagligen i samma klass och har Astronomi tillsammans och därför har haft lika mycket Astronomi som alla andra. Även om man har gått tre Örtlära-lektioner med Padma men Parvati inte har tagit några, så är detta inte något man spelar på. Undvik att säga saker som "jag har gått Astronomi jättelänge men har inte börjat på Trolldryckslära än", eftersom alla elever läser samma ämnen samtidigt ON.

Du kan läsa mer om just lektioner här, och för att komma till övriga FAQ:s går du in på Hjälp > Frågor & Svar på hemsidan.

101, 102 och 103 visar bara att det är olika lektioner. 1 = årskurs och 01 = lektion i ordningen (du måste hur som helst inte ta dem i ordningen 01-02-03, men det står det mer om i FAQ).

YOHIO_SEIKE
Mugglare
Mugglare

Post by YOHIO_SEIKE »

Hm, tack så mycket! ^_^

systerklister
Husalf
Husalf

Post by systerklister »

En fråga till Skol-SL: kan man få SL-tillstånd för att ha en HW-elev som bor i London? Med bra motivering etc (◡‿◡✿)

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Nej, det är fortfarande stopp på Londonområdet.

Skye
Husalf
Husalf

Post by Skye »

Hur många U är det rimligt att ha om eleven är ambitiös och inte helt obegåvad? Med tanke på att U är så ovanligt, är hälften Ö och hälften U för en förstaårselev ett rimligt mål OFF?

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Ja, det tycker jag allt. :)

Aggie
Spöke
Spöke

Post by Aggie »

Kan man få U i allt sista året?

Foxears
Husalf
Husalf

Post by Foxears »

Nu är jag ju inte skol-sl, men det beror helt på vad du menar med kan. Rent tekniskt kan du få U i alla ämnen vilket år som helst om du spelar minst tre lektioner, och vid åk fem och sju skriver en D-uppgift (hur karaktärens praktiska slutprov går till) som den som rättar uppgiften tycker att eleven förtjänar ett högt betyg.

Det finns, vad jag vet, inga begränsningar på hur många U din karaktär kan ha, men man bör ändå tänka att det är mycket svårt att få U, ungefär som att få A i skolan idag (betydligt svårare än det tidigare MVG). Om din karaktär är riktigt smart och lägger ner mycket tid på skolarbetet så är U i alla ämnen ingen omöjlighet, men din karaktär är sannolikt inte med i quidditchlaget och engagerad i fem andra skolföreningar samtidigt. För att få många U krävs ju att de pluggar, även om de är smarta. Sen på FUTT-nivå kanske de valt att bara läsa 3 ämnen som de är jättebra på, och även om studierna då tar mer tid så kanske de är tillräckligt engagerade och intresserade för att inte ha så stora problem med alla U.

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

^^ Det Rävöra sade. /SSL :)

wheevil
Spöke
Spöke

Post by wheevil »

Om jag har två ettor, den ena halvpausad men med 3 eller färre lektioner kvar och den andra aktiv, får jag spela dessa på samma lektion?

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Inte enligt nuvarande regler, tyvärr.

Viggo
Husalf
Husalf

Post by Viggo »

Hej SL!
Om jag skulle vilja ha en quidditchspelare i mitt släktträd, kanske några professorer också och andra mer framstående personer (alla döda nu), är det SL-ansökan som gäller då?

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Att ha professorer i släktträdet är inget jag tänker hålla reda på, så ansök inte om det iaf, så länge det inte är inom SHs spelade historia, säg ca 1990-nutid, för då kan det ju krocka med karaktärer som faktiskt spelats.

För alla andra saker, se instruktionerna här om det innefattas av det: http://forum2.svenskahogwarts.com/viewtopic.php?f=4&t=5 och vilka som har sagt till om saker hittills: http://forum2.svenskahogwarts.com/viewtopic.php?f=6&t=3

Aprikos
Husalf
Husalf

Post by Aprikos »

Jag kommer under helgen att kapa en ÖRT 701 som har varit igång sedan februari ungefär. När den lektionen skapades handlade 701 i indexet om bonsaiväxter, men numera är 701 uppdelad/utökad i lektionerna 603/4/5. Det här betyder alltså att sjundeårseleverna får en lektion som numera är ämnad för sjätteårselever och som dessutom är tre lektionstexter fast det innan var bara en.
Hur löser jag detta?

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

1. Ge en av de nya lektionerna oavsett. Handlar lektionen om bonsaier så gör den.
2. Improvisera! :)

bullen289
Spöke
Spöke

Post by bullen289 »

En fråga om den nya läxläsningen:
Kan en elev vara med i en annan lektion samtidigt som h*n är med i en läxläsningstråd i samma ämne?
(Har säkert läst dåligt någonstans där det står :look)

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

bullen289 wrote:En fråga om den nya läxläsningen:
Kan en elev vara med i en annan lektion samtidigt som h*n är med i en läxläsningstråd i samma ämne?
(Har säkert läst dåligt någonstans där det står :look)
YES det kan man :)

HenrikJ
Husalf
Husalf

Post by HenrikJ »

En till fråga om läxläsning då jag fått frågor om det och eftersom jag inte kunnat gett ett riktigt svar så är det bäst att fråga.
Om man vill ha två lektioner rapporterade, kan man då skriva tio inlägg, eller?

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Nope. Minsta kravet för att få en lektion rapporterad är fem inlägg. Det betyder att oavsett hur många inlägg du skriver totalt i tråden så får du ändå bara en lektion rapporterad, eftersom det räknas som samma spel.

Däremot kan ju andra lärare i ämnet också öppna läxtrådar och inget som säger att man inte kan hoppa in i en av deras när man gjort färdigt en av de andra.

Post Reply