Skol-SL & Kategoriansvarig svarar

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Forum rules
TÄNK PÅ att döpa din tråd så informativt du kan efter vad du ställer för frågor. Ska du ställa frågor om vem som är elevhemsföreståndare så döp tråden exempelvis till "Vem är Elevhemsföreståndare?"
På det sättet är det enklare för andra att hitta om deras fråga redan ställts och besvarats istället för att starta en helt ny tråd. ADMIN har rätt att ändra topic i trådarna så de bättre passar frågorna i själva tråden.

Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här, innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Magivärlden och Utländska skolor ställs i det andra forumet.
Post Reply
Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Re: Skol-SL & Kategoriansvarig svarar

Post by Traxy »

Länk till tråden där du postat loggen, det räcker. O0

Lily
Husalf
Husalf

Post by Lily »

kan en elev få U i alla ämnen?

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Ja, vilka betyg du vill att din karaktär ska ha bestämmer du själv. För att kunna få ett U (eller K) i alla ämnen så måste du ta tre lektioner i alla ämnen. Vill du ha ett Ö (eller B) är det två som gäller - för ett A (eller D) räcker det med en lektion i varje ämne.

Lollan
Spöke
Spöke

Post by Lollan »

Sannolikheten ON (i spelet) att det ska kunna få det är dock en annan sak. U är svårare att uppnå än MVG eller A i svenska skolans betygskala, så det krävs otroliga ansträngningar för att få U i alla ämnen. Inte ens Hermione har ju det. :) Så ska din karaktär ha U i alla ämnen bör den vara otroligt duktig och plugga så gott som konstant.

Fiona Granger
Spöke
Spöke

Post by Fiona Granger »

Vad är det för skillnad mellan en pausad karaktär och en som bara är halvpausad?

Fiona Granger
Spöke
Spöke

Post by Fiona Granger »

TraXy wrote:Ja, vilka betyg du vill att din karaktär ska ha bestämmer du själv. För att kunna få ett U (eller K) i alla ämnen så måste du ta tre lektioner i alla ämnen. Vill du ha ett Ö (eller B) är det två som gäller - för ett A (eller D) räcker det med en lektion i varje ämne.

Varför måste man ta 3 lektioner för att få ett K?, det är ju det sämsta betyget.

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

Det finns två anledningar. Den första är att när man får dåligt eller bra betyg ville vi att man skulle investera lite tid i att beskriva hur ens karaktär är på lektionen. Sen den andra, som är viktigast, är att det handlar om att kontrollera betygen lite. Ett tag hade vi många som fick U i allt och när vi gjorde om systemet ville vi att fler skulle få de mer normala betygen A och D. Så för att få U måste man ta tre lektioner och för att få A en. På samma sätt är det med de sämre betygen. Att få K är ganska ovanligt så då måste man ta tre lektioner om man vill få det.

Fiona Granger
Spöke
Spöke

Post by Fiona Granger »

Då förstår jag, tack för svaret

Lou1999
Spöke
Spöke

Post by Lou1999 »

Vad är man när man är en Ynk? Alltså, inte i Harry Potters värld, men här på SH? När profilbilden är en Ynk.

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Lou1999
Spöke
Spöke

Post by Lou1999 »

Vad krångligt :P
Me tack för svaret ;)

Rue
Spöke
Spöke

Post by Rue »

Nu när jag läser frågorn atidigare förstår jag inte riktigt..
Måste man inte ta tre lektioner eller räcker det med två?

Foxears
Husalf
Husalf

Post by Foxears »

Vill du att din karaktär ska få betygen Acceptabelt och Dåligt behövs minst en lektion, vill du att hen ska få Över förväntan eller Bedrövligt behövs minst två och för betygen Utomordentligt eller knäppt behövs tre. Detta eftersom man ska bevisa genom att spela att ens karaktär är supermegaawesomebäst eller totalkass på ett ämne. :)

I ettan måste man ta alla tre lektioner i kvastflygning och sedan skriva slutprov. Det är eftersom man bara läser kvf i ettan. :)

Rue
Spöke
Spöke

Post by Rue »

Okej, då fattar jag! Tack så mycket! :)

Smurfan195
Husalf
Husalf

Post by Smurfan195 »

Jag är inne på samma spår med betygen som Rue. När man har tagit en, två eller tre lektioner (det som önskas i betyg alltså) ska man då säga till att eleven vill flyttas upp?
Och om man har tagit "för många" lektioner, kan man då säga till att man vill att eleven ska få ett lägre betyg?

Caileh
Spöke
Spöke

Post by Caileh »

När du tagit alla lektioner du vill ta i ett ämne så loggar du in på hemsidan och på menyn väljer du Medlemmar - Gör slutprov. Där får du då välja det betyg du vill att din elev ska ha i ämnet. Det går inte att ta för många lektioner utan har du tagit tre lektioner innebär det bara att du kan välja vilket betyg som helst från K till U, du behöver inte välja något av de två på ytterkanten utan kan ta B, D, A eller Ö om du så föredrar.

När din karaktär har betyg i alla ämnen postar du i den här tråden att du vill flytta upp den en årskurs: viewtopic.php?f=79&t=396.

Smurfan195
Husalf
Husalf

Post by Smurfan195 »

Tack så mycket :)

WIW
Husalf
Husalf

Post by WIW »

Jag har en muppig fråga som jag inte riktigt vet var jag ska ställa. Jag borde egentligen kanske skapa en egen tråd för det...
Jag har en BB-karaktär, Jeanne Daniél. Hon blev godkänd för EVIGHETER sedan, kanske ett halvår, mer? Jag har inte spelat något alls med henne för att jag väntade på att Hedwig skulle få sin karaktär godkänd. Då, helt plötsligt, så slutar hon med SH :( och jag har inte spelat något med Jeanne. BB-karaktärer är ju inte listade på hemsidan så jag vet inte ens om hon är kvar! Måste jag göra om allt från start, med ny namnanmälan och allt eller är hon faktiskt kvar? Jag är jobbig, jag vet :P

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Jag är väldigt dålig med att kolla aktivitet på BB, så det är ingen direkt risk. :look

Enligt http://www.svenskahogwarts.com/bb/elever.php finns hon kvar. Så det är bara att tuta och köra. :)

Elliptical
Spöke
Spöke

Post by Elliptical »

Vad händer med ens karaktär när den går ut Hogwarts ?

systerklister
Husalf
Husalf

Post by systerklister »

Då kan du välja att rensa ut den eller att flytta över den till magivärlden och spela den där! Hen kan jobba, gå en lärlingsutbildning eller kanske bli arbetslös - du bestämmer :)

Skye
Husalf
Husalf

Post by Skye »

Hej. Jag har två frågor.

Den första är lite halvunderlig... Med tanke på att jag inte har haft aktiva elevkaraktärer de senaste tre - eller något - åren, "räknas" mina gamla elever som jag spelade upp fortfarande? Dvs. kan jag ansöka om en ny karaktär även fast Mae inte har slutat ettan än? (Eller räknas hon som min första karaktär på SH = hon måste klara av ettan först?)
Den andra frågan är rent teknisk, för att se om jag har förstått rätt eller fel (beroende på svaret till ovanstående fråga): Om jag vill ansöka om en ny etta, räcker det med att Mae är halvpausad då?

Gud vad krånglig jag är... :look

Foxears
Husalf
Husalf

Post by Foxears »

Jag tror att dina tidigare karaktärer ska räknas, det har jag sett att de har gjort förut hos folk som varit borta. Mae måste pausas för att du ska kunna ansöka om en ny etta, när den nya ettan godkäns så kommer Mae "automagiskt" halvpausas.

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

^^ Det Rävöra sade. :)

Skye
Husalf
Husalf

Post by Skye »

Okej tack :)