Skol-SL & Kategoriansvarig svarar

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Forum rules
TÄNK PÅ att döpa din tråd så informativt du kan efter vad du ställer för frågor. Ska du ställa frågor om vem som är elevhemsföreståndare så döp tråden exempelvis till "Vem är Elevhemsföreståndare?"
På det sättet är det enklare för andra att hitta om deras fråga redan ställts och besvarats istället för att starta en helt ny tråd. ADMIN har rätt att ändra topic i trådarna så de bättre passar frågorna i själva tråden.

Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här, innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Magivärlden och Utländska skolor ställs i det andra forumet.
Post Reply
Beryll
Vaktmästare
Vaktmästare

Re: Skol-SL & Kategoriansvarig svarar

Post by Beryll »

TraXy: jag kom bara ihåg om att det finns något spel där en elev vill låna pianot eller hur det nu var. Så tror det finns ett rum där de kan öva om inte annat.

Hedwig
Spöke
Spöke

Post by Hedwig »

Eh, jag har bara en liten fråga, som jag funderat på ett tag...

Jag har fortfarande min Hufflepuff avatar, fast jag har en Slytherinelev också! Känns som om alla (förutom jag och WIW) har sina senaste karaktärs avatar :look

Är det något man ändrar själv? :)

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Nej, den brukar ändras till det elevhem man hamnade i senast.

Garzion
Husalf
Husalf

Post by Garzion »

Så om jag har min Ravenclawsköld nu, men skapar en Slytherinelev, så blir min sköld Slytherin?

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Det är tanken, ja. :)

Kan säkert fixas så att man kan byta mellan sina elevhemssköldar om folk vill kunna välja själv.

Rebecca
Spöke
Spöke

Post by Rebecca »

Det har inte bytt för mig heller :look

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

Det beror på vad man kryssar i när man godkänner bakgrunden. Man kan kryssa i att den nya kategorin (exempelvis Gryffindor) är huvudkategorin för spelaren. Om man inte kryssar i den så har spelaren kvar den gamla skölden.

Personligen tycker jag det vore kul om folk kunde välja mellan sköldarna de kan ha (eftersom de har en elev i det elevhemmet) själva :)

Kyashi
Husalf
Husalf

Post by Kyashi »

Förr var det så att man fick välja, och det tyckte jag var bra. Går det att fixa så tycker jag att det ska göras. :)

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Man kan nu välja vilken standardgrupp man vill ha. Det bör göra så att om man är med i både t.ex. Gryffindor och Ravenclaw så kan man välja vilken av dem man vill ha som standard och isf får man det elevhemmets sköld.

Sippi
Husalf
Husalf

Post by Sippi »

Kan man inte ha att eleverna få praoa i t.ex Sjukhusflygeln eller hos någon lärare i t.ex årskurs fyra?
En liten tanke bara :)

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

Merula fick hjälpa Blackwell i sjukhusflygeln som strafftjänst och älskade det så hon fortsatte att hjälpa till och slutade bara för att Blackwell lämnade skolan (och hon fick lite annat att tänka på :look )
Vissa elever får också extra lektioner av lärare och liknande. Men någon prao som alla elever kan göra tror jag inte på. Jag menar det skulle betyda att varje lärare skulle behöva handleda en hel skolklass som praoelever och det funkar nog inte riktigt.
Vill eleverna göra nått de i vanliga fall inte skulle göra så får de nog se till att fråga läraren eller hoppas på att tillfälle dyker upp.

Sippi
Husalf
Husalf

Post by Sippi »

Okej, tack för svaret!

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Vill man ha prao så kan man ju alltid försöka fjäska sig in hos någon ett par veckor eller så under sommarlovet. Det finns det elever som gjort förr. :)

Hachiko
Spöke
Spöke

Post by Hachiko »

Eh, jag vet inte om det här är rätt ställe att fråga, men i alla fall.
Kan en karaktär ha en lillasyster som dör innan hon hunnit påbörja Hogwarts (och är typ i sjuårsåldern eller något)? Behöver man tillstånd från Spelledare för det? Det skulle självklart påverka karaktären stort, vilket är anledningen till att jag vill ha ihjäl systern (det lät ju inte lite brutalt :look ). Och apropå det, kan systern eventuellt ha en svår magikersjukdom som man hittat på själv, eller måste man ansöka om det - en sjukdom borde ju påverka spelet?

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

Om systern ska dö i en magikersjukdom måste du ansöka om det till spelledarrådet ja. Och tänka på att det oftast är svårt att få SL-tillstånd till sin första karaktär och att det tar 14 arbetsdagar att få svar på sin ansökan (längre tid om en av SL är frånvaroanmäld).

Hachiko
Spöke
Spöke

Post by Hachiko »

Ja, jag tänkte nästan det. :P Men om hon dör på annat sätt? Behöver man tillstånd isåfall?

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

(Hachiko är tekniskt sett på sin andra karaktär.)

Nej, förmodligen inte. Och gör det det så lär hattarna säga till dig i sådana fall. :)

Hachiko
Spöke
Spöke

Post by Hachiko »

Okej, bara en fråga till nu, för att förtydliga. Heh.
Hon kan alltså dö när min karaktär redan går på Hogwarts (och typ får ett brev hemifrån eller något)? Eller måste hon vara död redan i bakgrunden för att det inte ska behövas tillstånd? Det är inte något som är jätteviktigt för mig, men det förändrar ju bakgrunden så.

Lollan
Spöke
Spöke

Post by Lollan »

Ska hon dö medan din karaktär går på Hogwarts så tror jag det behövs tillstånd ja, annars skulle ju massor kunna låta sina syskon dö hela tiden och det funkar ju inte riktigt. Dör hon innan så vet vi ju det iom bakgrunden. Det är för att kunna hålla koll på hur många med döda släktingar det finns på SH och så att det inte svämmar över.

Hachiko
Spöke
Spöke

Post by Hachiko »

Tack så mycket för svar :)

Fiona Granger
Spöke
Spöke

Post by Fiona Granger »

Jag undrar hur man spelar lektioner. (Jag är lite trög och förstår inte allt med en gång)

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Kika här i forumet, i "Lektionssalarna". Där kan du se alla olika ämnen man kan ta lektioner i, och så kan du se hur andra gör. O0

Hur man rollspelar rent i allmänhet finns det en guide till här: http://www.svenskahogwarts.com/internetrollspelande.php

systerklister
Husalf
Husalf

Post by systerklister »

Hej kära Skol-SL! Jag kom på att jag inte har helkoll på det här med GET-ämnen, så jag undrar följande:
När eleverna väljer GET-ämnen, läser de det ämnet/de ämnena från trean till femte årskursen? Jag har för mig att efter GET så får de välja om de vill fortsätta (beroende på hur bra betygen är) med ämnena ända upp i sjuan, stämmer det?

Tack på förhand :blowkiss:

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Japp, precis så. O0

Piqx
Spöke
Spöke

Post by Piqx »

Hej! :)
Jag som nyligen blivit med vikarie kikade på det här med att ge lektioner till sig själv. Som jag har fattat det ska man bara lägga upp den i lektionsloggar-tråden, men sen rapporteringen: när man ska skriva logg, vad exakt ska stå med?
Tack på förhand :love

Post Reply