Skol-SL & Kategoriansvarig svarar

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Forum rules
TÄNK PÅ att döpa din tråd så informativt du kan efter vad du ställer för frågor. Ska du ställa frågor om vem som är elevhemsföreståndare så döp tråden exempelvis till "Vem är Elevhemsföreståndare?"
På det sättet är det enklare för andra att hitta om deras fråga redan ställts och besvarats istället för att starta en helt ny tråd. ADMIN har rätt att ändra topic i trådarna så de bättre passar frågorna i själva tråden.

Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här, innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Magivärlden och Utländska skolor ställs i det andra forumet.
Post Reply
Lou1999
Spöke
Spöke

Re: Skol-SL & Kategoriansvarig svarar

Post by Lou1999 »

Skulle vilken elev som helst kunna hitta Vid-behov-rummet?

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

Nej det får man inte. Ska man hitta vid-behov-rummet måste man ansöka om SL-tillstånd med motivering till hur eleven skulle hitta rummet och ens kunna lista ut vad det är för rum.

Lou1999
Spöke
Spöke

Post by Lou1999 »

Ok! :)

Juli
Husalf
Husalf

Post by Juli »

Hoppas det här är rätt ställe...
Jag har märkt att en del har haft problem med att rapportera Saskias lektioner, hon har tex två FMS som är rapporterade men inte syns på hemsidan och det verkar krångla. Kan det ha att göra med att hon blivit utrensad en gång och kommit tillbaka som "ny" karaktär? När jag ska göra slutprov finns det två Saskia (den ena står som utrensad). Den andra som blev rapporterad samtidigt har fått sin lektion inlagd på hemsidan.

systerklister
Husalf
Husalf

Hattarna svarar split

Post by systerklister »

Måste man ansöka om tillstånd för att ens karaktär ska ha ett syskon som har Aspergers syndrom? Förutsatt att syskonet är ospelat och inte går på Hogwarts. :)

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Juli: Det borde inte vara några problem eftersom jag ändrade namnet på den utrensade karaktären så att hon HETER "Saskia (UTRENSAD) Sawyer", så den som rapporterar in lektioner bör se rätt karaktär, precis som du. Är valet "Saskia (UTRENSAD) Sawyer" eller "Saskia Sawyer" så borde man ju kunna se skillad, tycker man. Men iaf. Nu har jag ändrat så att den gamla heter "UTRENSAD IGNORERA" som namn, så nu borde folk inte direkt kunna välja fel av misstag iaf! Be läraren rapportera in lektionen igen så ser vi om det funkar bättre.

Moony
Spöke
Spöke

Re: Hattarna svarar

Post by Moony »

Om en spelad karaktär redan har tre syskon, men ska få ett till, behöver man då ansöka om SL-tillstånd?

Duxsii
Spöke
Spöke

Post by Duxsii »

Är det okej att ge en av sin karaktärs syskon typ cancer?

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

systerklister: Om det är något syfte med det, d.v.s. att den spelade karaktären påverkas av att ha ett sådant syskon, så är det nog inga problem så sätt. Det verkar ju inte vara direkt tokovanligt att folk har Aspbergers.

Saraya: Vi skulle nog vilja ha en ansökning till SPELLEDARRÅDET först isf, eftersom det är ett känsligt ämne.

Strumpminister: Ja. Är det redan fyra barn i samma familj så skulle det behövas tillstånd för fler, eftersom familjen i originalversionen redan hade max antal barn.

Moony
Spöke
Spöke

Post by Moony »

Om det är halvsyskon då?

Lollan
Spöke
Spöke

Post by Lollan »

Får en karaktär ha fler än tre syskon om några är plast/styv/låtsassyskon? Alltså om en karaktärs förälder träffat en ny som har barn och som då blir låtsassyskon till karaktären? Jag tänker mig om den är ensambarn eller har något syskon och sedan några låtsassyskon? Får den ha fler än tre låtsassyskon då?

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Hör av dig till SL-rådet i vilket fall som helst med fler detaljer. O0

Sippi
Husalf
Husalf

Post by Sippi »

Hur lång är en lärarutbildning? (alltså hur gammal måste en lärare vara minst :))

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Hur gammal en lärare måste vara varierar. I regel är lärarkåren på Hogwarts i SH i genomsnitt betydligt yngre än den på Hogwarts i böckerna. Men ja, 25 minst. Sedan beror det på - ibland efterlyser jag lärare över en viss ålder.

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

Sen går det att nämnas att det inte finns någon lärarutbildning i Magivärlden (som det verkar) utan är man expert på sitt område så kan man även undervisa det. Vilket också leder till en aning sämre pedagoger ibland.

Sippi
Husalf
Husalf

Post by Sippi »

okej, tack för svaret!

LillaGris
Spöke
Spöke

Post by LillaGris »

Jag fattar inte riktigt det här med slutproven och jag hittade det inte i FAQ. När man har tagit tillräckligt många lektioner i ett ämne, kan man då göra slutprov i det ämnet, eller måste man göra alla på en gång?

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Nej, du kan göra det så snart du tycker att du är klar med ett ämne. Du får bara upp meddelande när du loggar in på hemsidan om att du kan göra slutprov om du har gått tre lektioner i ett ämne, men det är för att det är en kvarleva från den tiden då man var tvungen att gå tre lektioner i alla ämnen.

Om du har gått en lektion i ett ämne så kan du göra slutprov (logga in på hemsidan, kolla Medlemmar > Gör slutprov > År 1-4+6) och välja antingen Dåligt eller Acceptabelt i betyg. Väntar du tills dess att du gått två lektioner kan du välja Bedrövligt, Dåligt, Acceptabelt eller Över förväntan som betyg. Efter tre lektioner kan du välja alla betyg, från Knäppt till Utomordentligt. Enda undantaget är Kvastflygning (KVF) där du MÅSTE gå tre lektioner eftersom det är ett specialämne.

Ehh hoppas jag inte har virrat till saker mer än jag förklarat dem nu ... :look

LillaGris
Spöke
Spöke

Post by LillaGris »

Tack :D! Nejdå, jag förstår

wheevil
Spöke
Spöke

Post by wheevil »

Hur ställer sig skolan till instrument? Stora instrument förstår jag om man inte får ha med (som trummor, cello och hela pianon). Men hur är det med lite mindre instrument som flöjter, fioler och diverse annat?

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Det är nog ingen som hindrar en från att ha med sig mindre instrument som dem du pratar om, men det finns inga officiella musiklektioner att få.

Lou1999
Spöke
Spöke

Post by Lou1999 »

TraXy wrote:Hur gammal en lärare måste vara varierar. I regel är lärarkåren på Hogwarts i SH i genomsnitt betydligt yngre än den på Hogwarts i böckerna. Men ja, 25 minst. Sedan beror det på - ibland efterlyser jag lärare över en viss ålder.

Snape är väl 31 år i första boken( :look )? För han gick ju i samma årskurs som James och Lily. Men han känns ju äldre.

(inte för att det är emot vad du skrev men ändå :look )

Beryll
Vaktmästare
Vaktmästare

Post by Beryll »

TraXy wrote:Det är nog ingen som hindrar en från att ha med sig mindre instrument som dem du pratar om, men det finns inga officiella musiklektioner att få.

Har musikklubben försvunnit från skolan? Har för mig att det funnits en, på samma sätt som andra grupper som gör saker utanför skoltid. Eller det var/är kanske en kör?

Foxears
Husalf
Husalf

Post by Foxears »

Lou1999 wrote:
TraXy wrote:Hur gammal en lärare måste vara varierar. I regel är lärarkåren på Hogwarts i SH i genomsnitt betydligt yngre än den på Hogwarts i böckerna. Men ja, 25 minst. Sedan beror det på - ibland efterlyser jag lärare över en viss ålder.

Snape är väl 31 år i första boken( :look )? För han gick ju i samma årskurs som James och Lily. Men han känns ju äldre.

(inte för att det är emot vad du skrev men ändå :look )

Tycker det är starkt av Alan Rickman som nu är över 60 att spela en roll som genom hela serien är under 40 år. <3
(random onödig kommentar, sorry)

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Beryll: Det var en skolkör, det är skillnad. :P Den finns dessutom fortfarande, vad jag vet.

Lou1999: Precis, han är undantaget som bekräftar regeln i böckerna, typ. ;) Grejen med att vara lärare på Hogwarts är att det inte är som att vara lärare i en vanlig skola. Snape har inte direkt fru och barn, eller hur? Det är lite så att man väljer en karriär som lärare och låter Hogwarts bli ens familj, eller så är man gammal och har redan haft familjeliv och nu är ensamstående. It's a lonely job, but someone's gotta do it.

Post Reply