Skol-SL & Kategoriansvarig svarar

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Forum rules
TÄNK PÅ att döpa din tråd så informativt du kan efter vad du ställer för frågor. Ska du ställa frågor om vem som är elevhemsföreståndare så döp tråden exempelvis till "Vem är Elevhemsföreståndare?"
På det sättet är det enklare för andra att hitta om deras fråga redan ställts och besvarats istället för att starta en helt ny tråd. ADMIN har rätt att ändra topic i trådarna så de bättre passar frågorna i själva tråden.

Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här, innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Magivärlden och Utländska skolor ställs i det andra forumet.
Post Reply
bullen289
Spöke
Spöke

Re: Skol-SL & Kategoriansvarig svarar

Post by bullen289 »

Men är det en läxläsning i taget per elev som gäller? Eller kan man ha flera läxläsningen igång med samma elev? :)

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Ja, en åt gången per elev. Man får ju redan gå läxläsning samtidigt som man går en lektion. Dessutom, om man skriver färdigt allt i läxtråden på ett par dagar så har man fortfarande massor med tid att hoppa in i en annan lärares läxtråd efteråt, så atte ... ;)

wheevil
Spöke
Spöke

Post by wheevil »

I JAG HAR TAGIT EXAMEN, FLYTTA UPP MIG! står det att i fall man ska flytta upp sin femteårselev till sexan ska man skriva de 2-8 ämnen som karaktären ska läsa. http://www.svenskahogwarts.com/lessons/lessons.php Där står det att de ska välja 3-8 ämnen. Hur många är det som gäller?

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Forumet, eftersom det är mer troligt att det hålls uppdaterat. Det borde ha stått 2-6, dessutom (SOS+STF ej inräknat). Åtta är väldigt spächall och om man inte tvunget ska vara Hermione så läser man inte åtta ämnen, eftersom FUTT (och A-levels) inte är som svenska gymnasieprogram där man läser en himla massa. O0

Skye
Husalf
Husalf

Post by Skye »

Om man har varit med i en läxläsning där läraren inte är inne så ofta kan man få den rapporterad ändå eller får man vänta snällt tills läraren kikar in? :)

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

PM:a läraren och be hen rapportera den?

Caraki
Husalf
Husalf

Post by Caraki »

Om man går upp en årskurs med sin elev, men har ett aktivt rollspel med en annan elev i samma årskurs, ska man då spela att man har gått upp ett år efter "sommarlovet"? För att ON är de ju i samma år, men aja, typ... Nu var jag lite osammanhängande men...

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

Det beror på hur du sälv vill göra.
Eleven som går i årskurs 1 kan antingen spelas som att den redan gått upp en årskurs (fast du får inte ta några lektioner i tvåan med den förrän den har gått upp) eller så kan du spela att det är ett års skillnad mellan elev1 och elev2. Det beror på hur mycket du har kvar och hur du själv vill göra. Det du kan göra är också att vänta med att spela den eleven som har gått upp om du vill att de ska spelas tillsammans :)

Caraki
Husalf
Husalf

Post by Caraki »

Varför kan man få K om man har tagit tre lektioner, men inte en? För att borde man inte vara sämre om man har mindre kunskap?

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

Caraki wrote:Varför kan man få K om man har tagit tre lektioner, men inte en? För att borde man inte vara sämre om man har mindre kunskap?
Antal lektioner handlar inte om hur bra eller dålig din elev är som så. Vi tar ju bara 1-3 lektioner (en del några fler men det är ovanligt) per årskurs i ett ämne men eleverna har ca 1-2 lektioner i veckan egentligen. Så de lektioner man spelar är inte alls alla lektioner som eleven går.
Din elev går alltså 1-2 lektioner i veckan under en hel årskurs i varje ämne oavsett om du väljer att ta en eller två eller tre eller fyra eller fem osv lektioner i ett ämne.

Däremot har vi sagt att de högsta betygen och de lägsta betygen ska vara ovanligare att eleverna får. Det vanligaste är att en elev får D eller A i betyg. Genom att säga att man måste gå fler lektioner för att få högre eller lägre betyg än så gör vi så att många nöjer sig med att få ett betyg för att de inte vill vänta tills de tagit en till lektion. Alltså håller vi nere antalet U och antalet K på det sättet eftersom de ska vara ovanliga (även om det inte alltid funkar såklart för en del har elever som får U i allt iaf och några få som får så dåliga betyg att de riskeras att relegeras från skolan).

wheevil
Spöke
Spöke

Post by wheevil »

Hur ser skolan på utövander sikher? Om det börjar en mugglarfödd sikh som döps någon gång under skoltiden, skulle skolan acceptera att eleven bör de fem K:na, det vill säga:

Kesh – oklippt hår (en symbol för andlighet) – det långa oklippta håret hålls inlindat i turban (främst män – kvinnor kan ha turban eller välja att täcka håret med huvudduk, sk chunni)

Kangha – en kam man alltid bär med sig (symbol för renhet och ordning – att hålla håret välvårdat)

Kara – ett armband av stål (symbol för självbehärskning)

Kaccha – kortbyxor (en symbol för renhet och kyskhet – att man är anständig och bär åtminstone underbyxor och inte t.ex bara ett tygstycke runt midjan)

Kirpan – ett symboliskt svärd i form av en liten kniv/dolk (bärs som symbol för sikhernas strid mot orättvisor)?

Tänker väl mest att det är turban och dolken som skulle kunna vara ett problem.

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Jag skulle nog säga ja till allt utom dolken (går emot skolregeln om att inte bära vapen, E§2) och kortbyxor (går emot klädkoden, A§4-5) medan hår och turban känns som något de skulle kunna ha överseende med. Finns nog att få tag i turbaner som liknar häxhattar också. :)

wheevil
Spöke
Spöke

Post by wheevil »

Fast kortbyxorna är en typ av underkläder så det bärs under skoluniformen anyways. Så skulle ser ändå bryta mot klädkoden?

Beryll
Vaktmästare
Vaktmästare

Post by Beryll »

Underkläder är mig och vaktmästaren veterligt inte något som regleras av källkoden.

I första boken bär ju what's-his-face turban, så någon form av magiker-huvudbonad bör det ju kunna räknas som. Om det nödvändigtvis måste finnas en hatt också så kanske den går att demonstrativt ha ovanpå.

Hur är det med dolken: är den helt symbolisk och därför inte nödvändigtvis vassare än knivarna i stora salen?

Ovanstående är mina försök att hitta argument för att det borde gå att få det tillåtet.

Gaya
Husalf
Husalf

Post by Gaya »

Tittar man på Wikipedias artikel om dolken (kirpan) så verkar det ju gå in under "religiös frihet" runtom i världen, däribland i UK. Alternativt kan man titta på hur vi i Sverige gör - vi har förbud på större knivar, men små fickknivar osv är okej, så är det en liten kniv är det okej... kan det kanske vara alternativ?

Liksom, det lär ju finnas en hel del knivar på skolan ändå... har inte eleverna egna sådana till trolldrycksläran? (många saker som behöver skäras/hackas där)... och fjäderpennor behöver ju vässas nu och då, och... ja. Dessutom har ju alla elever tillgång till ett jättefarligt vapen i form av trollstavarna... känns som att de är bra mycket farligare än vad en ceremoniell dolk skull vara. :look

Spirry
Husalf
Husalf

Post by Spirry »

Min sjätteårselev Liam Watanabe, H, vill gärna läsa Arkeologi nu när det ämnet finns. Han har knappt tagit några lektioner alls i sexan än så länge, och han har plats för ett till ämne, så då är det väl okej att lägga till det? Är det isf EHF eller SL som jag kontaktar för den ändringen? (Och om det är SL, kan du fixa det, snälla rara du :) )

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

Spirry wrote:Min sjätteårselev Liam Watanabe, H, vill gärna läsa Arkeologi nu när det ämnet finns. Han har knappt tagit några lektioner alls i sexan än så länge, och han har plats för ett till ämne, så då är det väl okej att lägga till det? Är det isf EHF eller SL som jag kontaktar för den ändringen? (Och om det är SL, kan du fixa det, snälla rara du :) )
Det svar jag fick när jag frågade TraXy var att om man går i samma årskurs som man vill börja ämnet och har plats för ämnet så får man det. Vet inte om EHF kan fixa det men SL kan fixa... ska se om jag kanske lyckas till och med.
Last edited by Angfiel on 27 Dec 2014, 19:05, edited 1 time in total.
Reason: Nope lyckades inte XD TraXy kan säkert fixa sen!

Spirry
Husalf
Husalf

Post by Spirry »

Yay, tack :D

Embli
Husalf
Husalf

Post by Embli »

Är de nya ämnena nya ON eller inte?

wheevil
Spöke
Spöke

Post by wheevil »

Enligt http://ask.fm/svenskahogwarts:

"är de nya ämnena nya även on (dvs att de funnits sen tidigare bara att ingen spelad karaktär läst något av dem) eller enbart off?
Ämnen verkar ju komma och gå ON i böckerna, så jag tycker att de nya ämnena borde få klassas som nya även ON i SH. :)"

Embli
Husalf
Husalf

Post by Embli »

Awesome

wheevil
Spöke
Spöke

Post by wheevil »

Jag har en idé om att min tdl-professor Richelle, som blir 90 i år, ska finna kärlek på äldre dar. Detta skulle leda till giftermål. Jag vill att hon ska ha möjlighet att spendera tid med sin framtida man utöver loven och tänkte att det kanske vore en idé om hon bor i Hogsmeade som McGonagall gjorde ett tag. Orsaken till att jag vill detta är för att jag inte vill behöva ersätta henne om jag inte absolut blir tvungen till det samtidigt som jag ger henne lite lycka som kär.

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Vad lärarna gör på fritiden är helt upp till dem själva. De enda lärarna som uttryckligen behöver finnas tillgängliga på skolan 24h om dygnet är EHF. Även om resten av lärarkåren borde bo på skolan så är det inget tvång, bara en rekommendation. O0

Post Reply