Skol-SL & Kategoriansvarig svarar

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Forum rules
TÄNK PÅ att döpa din tråd så informativt du kan efter vad du ställer för frågor. Ska du ställa frågor om vem som är elevhemsföreståndare så döp tråden exempelvis till "Vem är Elevhemsföreståndare?"
På det sättet är det enklare för andra att hitta om deras fråga redan ställts och besvarats istället för att starta en helt ny tråd. ADMIN har rätt att ändra topic i trådarna så de bättre passar frågorna i själva tråden.

Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här, innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Magivärlden och Utländska skolor ställs i det andra forumet.
Post Reply
Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Skol-SL & Kategoriansvarig svarar

Post by Traxy »

Här ställer ni korta, enkla frågor (som förmodligen har korta, enkla svar) som rör allting som handlar om Hogwarts och studier och utbildning och allt som hör till kategorisystemet till STUDIESPELLEDAREN/KATEGORIANSVARIG. Detta är istället för att skicka PM till TraXy. Frågor som rör övriga magiskolor ställs i andra forumet.

Exempel: Kan jag få tillbaka en utrensad karaktär? Kan min elev få U i alla ämnen?

MeMyselfandI
Spöke
Spöke

Re: Skol-SL & Kategoriansvarig svarar

Post by MeMyselfandI »

Funderar på möjligheterna att hålla i en simklubb.. Kan en elev göra det? (Hon går i H1)

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Simma i Stora Sjön då, eller? Skulle väl kunna fungera i slutet av sommarterminen och början av höstterminen, antar jag, men eftersom det rör sig om simning så skulle jag säga att det måste vara en vuxen som håller i det, med tanke på att folk kan drunkna. Sedan finns det ju en del mysko saker i den sjön också... jättebläckfiskar, grindyloggar, sjöfolk o.s.v. så jag vet inte hur bra den egentligen är lämpad till att bada i. Fast Dumbledore säger ju aldrig att de inte får bada i den, så... det gör väl folk kanske? :)

MeMyselfandI
Spöke
Spöke

Post by MeMyselfandI »

Okej.. Jag trodde att man fick bada i sjön, eftersom dem inte nämner det, om man inte simmar för långt ut.. ^^ Men, jag har ingen vuxen karaktär :P Jag får försöka nappa så fort det kommer ngn efterlysning efter personal :D

Liz
Husalf
Husalf

Re: Hattarna svarar

Post by Liz »

TraXy wrote:
lizzieeh wrote:Kan man ha en halvpausad karaktär i en årskurs och ha en aktiv karaktär i samma årskurs? Eller måste den ena karaktären vara helt pausad?

Beror på vilket system man går efter. :P Det gamla: en aktiv, alla andra i samma årskurs pausade. Det nya: En aktiv, resten halvpausade i samma årskurs. Så mer ingående för hur det fungerar och hur jag menar återkommer när nya kategorisystemet är i bruk, vilket det förhoppningsvis ska bli inom de närmsta veckorna. :)

Då tycker jag att det nya systemet var bättre :p Hoppas att det blir inom de närmaste veckorna... :waggle

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Tja, bägge system innebär att du inte kan ta lektioner med fler än en karaktär i samma årskurs, så på så sätt är det lite hugget som stucket. :P

Liz
Husalf
Husalf

Post by Liz »

:bweeh
Men jag behöver ju inte ta båda två på samma lektion? Tania kan ju gå på en annan lektion i TFL (t.e.x) som hålls av en annan person, och så kan den andra också gå på TFL fast den lektionen hålls av en annan :p Snälla? :cute

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

Nej. Reglerna är att du bara får ha en aktiv elev i en årskurs. Det finns ett fåtal undantag och det är tvillingar och andra som sökt ett sådant tillstånd från SL. Det är därför som folk bara spelar en elev i taget på lektionerna även om de har fler elever i den årskursen. Har du två elever i samma årskurs måste du pausa den ena (eller enligt nya halvpausa den)

Liz
Husalf
Husalf

Post by Liz »

Men det var ju så jag menade (tror jag :look ). Om jag halvpausar Tania (jag kan väl fortfarande spela med henne då?) och skapar en ny karaktär som är aktiv, då borde det väl funka?

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

Tania kan ju gå på en annan lektion i TFL (t.e.x) som hålls av en annan person, och så kan den andra också gå på TFL fast den lektionen hålls av en annan :p Snälla? :cute

När nya kategorireglerna kommer i kraft så kommer det innebära att du kan ha en aktiv karaktär i varje årskurs. Denna kommer du spela på lektioner och övriga spel. Du kan ha halvapusade karaktärer samtidigt som du har en aktiv karaktär men dessa får du inte spela på lektion och du får inte gå upp i årskurserna med dem men du får spela övriga spel med den. Det vill säga det du skrev där uppe är INTE tillåtet.

Om man går på de nuvarande kategorireglerna så får du bara vara aktiv med en elev, dvs du har en aktiv och en pausad som du inte får ta lektioner ELLER spela övriga spel med.

Liz
Husalf
Husalf

Post by Liz »

Jaha, okej. De nya var ändå bättre :p Det duger bra med att jag kan spela med henne i övriga spel, men inte i lektioner. Och med den aktiva spela övriga spel och lektioner.
Tack för svaren :)

domedagen
Spöke
Spöke

Post by domedagen »

Vet inte om det här är rätt ställe för den här frågan, men får elever ha med sig råttor? I brevet står det ju katt, uggla eller padda men Ron har ju med sin råtta och jag tolkar det som att Percy hade det innan honom typ, och jag har aldrig läst att någon ska ha klagat på det. Hur är det på SH?

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

I SH:s antagningsbesked står det senast jag kollade att man får ha råttor med sig, just eftersom Ron har en.

domedagen
Spöke
Spöke

Post by domedagen »

Okej, tack. ^^

redbull
Spöke
Spöke

Hattarna svarar

Post by redbull »

hur gör man när man ska skicka in kvastflygningen 1D ??
När jag tittade på frågor och svar så var det en länk där det antagligen står hur man gör, men den kan inte jag komma in på Pga gamla forumet..
så hjälp :)

Shetani
Sjukvårdare
Sjukvårdare

Post by Shetani »

Det här har ju inte så mycket att göra med Sorteringshattarna, då... :look Men för att skicka in en KVF1d tar du helt enkelt och skickar ett PM till Angfiel med rollspelstexten. Hon tar sedan emot PM:et när hon har tid, läser det och betygsätter enligt kriterier hon satt upp. Sedan postas inlägget i forumet, du vet då att det är rapporterat, och sedan kan du studsa iväg och ta slutprov. :)

redbull
Spöke
Spöke

Post by redbull »

aha okej tack :D
ojj tänkte inte på att den här tråden handlade just om sortering, namn och sådant :oops:

Skye
Husalf
Husalf

Post by Skye »

Vad kan en karaktär bli relegerad för? Det är till en bakgrund, så det är inge jag har tänkt att spela om det hjälper.

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

"Gross misconduct" som det heter på engelska. Den enda karaktären som relegerats från HW i SH ON blev det för att hon i princip höll på att försöka döda en annan elev - och visade inget som helst tecken på att ångra sig. Men det beror lite på vad det gäller, men man kan väl i allmänhet se det som grov skadegörelse eller fara för andra.

Skye
Husalf
Husalf

Post by Skye »

Fusk på slutproven, kanske? Eller är det för tamt?

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Det går inte att fuska på slutproven. Det används antifuskbläck och de får inte använda egna pennor och allt övervakas av ministeriets examinatörer... så nej. ;)

Sparrow
Spöke
Spöke

Post by Sparrow »

fast det är väl bara på GET och FUTT som eleverna övervakas av examinatörer. i de andra årskurserna verkar det som om professorn i ämnet fixar slutprov osv, vilket borde innebära att möjligheterna att fuska är betydligt större.

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

Njo fast de har ju fortfarande speciella pennor som gör att man inte kan fuska och säkerligen nått magiskt larm eller liknande om någon försöker... så det känns som att ska man lyckas fuska så ska man vara rejält duktig på det

Sparrow
Spöke
Spöke

Post by Sparrow »

ja, det är klart att man måste vara, men det borde ändå gå. GET och FUTT tycker jag verkar nästintill omöjligt att fuska på.

Skye
Husalf
Husalf

Post by Skye »

Men det är så svårt att komma på något bra. Personen i fråga är inte direkt våldsam nog för att försöka slå ihjäl någon, direkt. Fast jag tror jag kom på något bra nu. Typ putta tunga saker nerför trappor? :look

Post Reply