Hur lyssnar magikerna på musik?

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Forum rules
TÄNK PÅ att döpa din tråd så informativt du kan efter vad du ställer för frågor. Ska du ställa frågor om vem som är elevhemsföreståndare så döp tråden exempelvis till "Vem är Elevhemsföreståndare?"
På det sättet är det enklare för andra att hitta om deras fråga redan ställts och besvarats istället för att starta en helt ny tråd. ADMIN har rätt att ändra topic i trådarna så de bättre passar frågorna i själva tråden.

Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här, innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Magivärlden och Utländska skolor ställs i det andra forumet.
Post Reply
UnicornSpell
Mugglare
Mugglare

Hur lyssnar magikerna på musik?

Post by UnicornSpell »

Som rubriken säger, vad finns det för sätt för Hogwartseleverna (och andra magiker) att lyssna på musik? Vi lever ju trots allt i en värld där musik är en integral del av hur vi väljer att uttrycka oss, så att kunna få tag på och spela musik som passar deras smak borde vara något som många unga magiker prioriterar, speciellt någon som är mugglarfödd och van vid t.ex. Spotify och iTunes.

När jag ändå är här, finns det några bestämda regler för magiker och teknologi? Undrar rent i allmänhet, då det lätt skulle kunna uppstå problem i vårt moderna samhälle om allt som har med elektronik att göra helt plötsligt slutade fungera så fort en person kom in i ett rum. Innebär detta att mugglarfödda kan gå genom sina första elva år och konstant undra varför de är så dåliga med elektronik eller att någon som växt upp i ett trollkarlshem kan använda en dator eller mobil i mugglaromgivningar med endast smärre problem?

Jag vet självklart att det är svårt att veta med 100 % säkerhet, med tanke på att J.K Rowling inte smufflar omkring i forumen, men om det är någon som har en teori som går att tillämpa för rollspelet eller om det finns några riktlinjer som jag inte har hittat så vore det väldigt angenämt att bli informerad :) .

Foxears
Husalf
Husalf

Re: Hur lyssnar magikerna på musik?

Post by Foxears »

Angående frågan om musik: TTR (trollkarlarnas trådlösa radio) nämns ju i böckerna, och i filmerna så visas grammofonspelare vid åtminstone några tillfällen. Tror att det skulle vara största källan till musik. TTR är ju vad folk lyssnar på för att hitta ny musik och sen kanske de har några skivor med sina favoriter till familjens grammofonspelare :)

Yellow
Husalf
Husalf

Post by Yellow »

Gällande teknologi och magi har jag för mig att det krävs visst mycket magi för att tekniska prylar inte ska funka. Alltså, om en mugglarfödd elev kommer hem bör föräldrarnas datorer osv fortfarande funka. Men, i miljöer som Hogwarts där det finns väldigt mycket magi störs teknologin för mycket för att man ska kunna använda sådana saker. Kan vara helt ute och cykla nu, men det är så jag alltid har tänkt mig att det funkar.
Sedan är det ju klart att när böckerna utspelar sig fanns det inte alls lika mycket teknik som nuförtiden, så det går väl aldrig riktigt att veta helt hundra om inte JKR skulle uttala sig om det :P

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Det som Yellow sade är det vi brukar köra på. Elektronik funkar inte på HW eller i magikerhem men funkar i mugglarhem (för där är det ju bara barnet/barnen som är magiker och de kan inte använda magi hemma på loven).

Och som Foxears sade, TTR och gamla trattgrammofoner! :)

Embli
Husalf
Husalf

Post by Embli »

Jag brukar också alltid spela på att radio och radioteater ersatt TV-program och TV-serier medan scenteater ersatt filmer och att gå på bio i mina magikerfödda karaktärers liv, jämfört med mitt eget. Att bristen på TV-apparater och datorer gjort radion (och som sagt scenteatern) mycket viktigare. Det kan ge lite roliga spelmöjligheter, som att låta sina karaktärer spekulera om vad som kommer hända i nästa avsnitt av radiosåpan de lyssnar på varje onsdagkväll och så vidare. Barnprogram och utbildningsprogram också.

Gaya
Husalf
Husalf

Post by Gaya »

Sen kan man kanske tänka sig typ bilderböcker med figurer som rör på sig som ett alternativ till tecknad film... Blir ju då kanske inte något ljud till, om de nu inte skulle också skicka med grammofonskiva att spela samtidigt... Fast iofs, tänker att svårt är det kanske inte att lägga till en berättarröst i en bok...?

Men ja, håller med Embli, TV och filmer ersätts i allmänhet med TTR och teater (tihi, TeaTeR :look )... skulle vara kul att fila lite på några av de populära radioteaterproduktioner som finns någon gång...

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Pax på att rensa ut Iago och låta honom återuppstå typ åtta år äldre och bli en sorts radioteaterns wunderkind, där han regisserar en uppsättning som får delar av magikervärlden att typ få panik för att de misstar radioteatern för verkliga nyhetssändningar om att marsianer (eller kanske dementorer?) invaderat landet! :look

(You think I'm kidding. I assure you I am not.)

Spirry
Husalf
Husalf

Post by Spirry »

På tal om radio så finns det en namngiven radiokanal inom SH-världen som har ungdomar mellan 13 och 28 eller nåt som målgrupp. Det är främst en musikkanal, tänk typ Mix Megapol, med morgonshow och hela köret. Den heter Sonorus. Om man vill slänga sig med radiopratarnamn i nåt spel eller bakgrund kan man ju alltid använda Alexis Remington, som är en godkänd mvk med yrket radiopratare (på Sonorus alltså). Om jag rotar i lite dokument kan jag få fram namn på fler pratare där också :)

Rebecca
Spöke
Spöke

Post by Rebecca »

Grammofonspelare är väl rätt allmänt spelat på överlag? Tänkte spontant även på att även om våra grammofoner inte går att spela in på kanske magiker på något sätt kan koppla ihop grammofon och radio och då spela in låtar därifrån, för att lättare få tillgång till musik? Typ som folk gjorde på 80-talet? Överlag är jag helt kär i idén att folk skulle spela in blandskivor och ge till varandra. (Hej 90-talsromantiker).

Även, kan det finnas portabla radios som går att koppla in hörlurar till? De måste väl också ha något slags behov av att lyssna på musik istället för omvärlden.

Annars är detta typ anledning nummer 3 till att jag inte skulle vilja leva i trollkarlsvärlden :look

Post Reply