Krävs det SL-tillstånd för att få spela en transperson?

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Forum rules
TÄNK PÅ att döpa din tråd så informativt du kan efter vad du ställer för frågor. Ska du ställa frågor om vem som är elevhemsföreståndare så döp tråden exempelvis till "Vem är Elevhemsföreståndare?"
På det sättet är det enklare för andra att hitta om deras fråga redan ställts och besvarats istället för att starta en helt ny tråd. ADMIN har rätt att ändra topic i trådarna så de bättre passar frågorna i själva tråden.

Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här, innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Magivärlden och Utländska skolor ställs i det andra forumet.
Post Reply
Caraki
Husalf
Husalf

Krävs det SL-tillstånd för att få spela en transperson?

Post by Caraki »

Jag har en karaktär i baktanke som antagligen kommer vara transtjej, men jag är inte riktigt säker på att man får det... Måste jag ansöka om SL-tillstånd eller är det bara att köra?

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Re: Krävs det SL-tillstånd för att få spela en transperson?

Post by Traxy »

Ja.

Rebecca
Spöke
Spöke

Post by Rebecca »

Okej, förlåt att jag lägger mig i, men för det första är det svårt att tyda om det är ja till SL-tillstånd eller ja till att köra och för det andra, jag är lite nyfiken på varför det krävs SL-tillstånd till det om det nu gör det?

Foxears
Husalf
Husalf

Post by Foxears »

Antar att det är ja till att SL-tillstånd krävs, dvs ja till frågan i rubriken.

Anledningen skulle jag gissa är för att det inte ska bli appropriation, dvs en person som ine har någon erfarenhet med eller av att vara transperson inte ska gå in och gissa hur det skulle vara. Jag vet att liknande saker har krävts för att spela personer med funktionsnedsättningar... tex att en har ett syskon som är döv eller själv har en hörselskada för att få spela en person med grav hörselnedsättning. Det samma med transpersoner eftersom det kan vara svårt för en cis-person att sätta sig in i hur det är att vara trans och därför gör mer skada om info kring transpersoner, däremot om de själva är trans eller har en mycket nära vän som är trans och därmed fått insikt i hur det är att leva som det så är sannolikheten mindre att de sprider felaktig information. Om jag förstår det rätt så är det nästan alltid sånt som SL går på i en ansökan, dvs "Kommer spelare X kunna spela den här karaktären på ett trovärdigt och korrekt sätt?"

Caraki
Husalf
Husalf

Post by Caraki »

Okej, tack så mycket för svaren :)

Rebecca
Spöke
Spöke

Post by Rebecca »

Fast alltså, förlåt, men jag tycker det är jättekonstigt? Nu vill jag för visso börja med att poängtera att jag inte har tolkningsföreträde när det gäller transfrågor, men jag har ändå ett par tankar. För det första är jag ganska säker på att spelledartillstånd beror på om en har personlig erfarenhet av något även om det så gäller olika funktionsvariationer, i och med att jag själv har fått tillstånd för saker som jag då inte hade personlig erfarenhet av eller erfarenhet av att leva nära någon med, utan bara var väldigt påläst om. Dessutom tänker jag att i så fall borde flera saker som inte kräver SL-tillstånd på SH faktiskt borde göra det, som till exempel att vara uppvuxen i en kultur som inte är västerländsk och som tyvärr ofta (även här på SH) exotifieras, att vara inte vara vit och utsättas för rasism eller att vara uppvuxen i dysfunktionella familjer där fysisk och psykisk misshandel förekommer. Jag kan se en poäng med att det skulle krävas SL-tillstånd, men jag tänker samtidigt att det kan göra att folk inte spelar annat än karaktärer som passar in i normen i och med att det blir "jobbigare" att spela karaktärer som inte är normativa. Då är egentligen dessa ganska dåliga exempel i och med att de romantiseras och exotifieras i en helt annan utsträckning än vad transpersoner gör.

Jag tänker även att det kan finnas en poäng i att söka om saker som funktionsvariationer i och med att de både kan vara medfödda eller ha en orsak, eller en kombination av båda och att det kan göra att en behöver förklara hur det har uppkommit. Liksom, en person kan t.ex. både vara förlamad i benen från födseln på grund av ryggmärgsbråck eller för att den var med i en kvastolycka. En transperson är inte trans av en orsak på det sättet. Jag tror dessutom att det snarare kan leda till transfobiska tendenser i ansökningar i och med att "varför?" är en fråga som ska besvaras och det kommer leda till att personer ska skriva anledningar till att någon är trans. Nu kanske en person som ansöker så inte ska spela en transperson från första början, men jag tror att det är något som skulle komma fram i en bakgrund ändå och att hattarna skulle vara fullt kapabla att underkänna den.

Kortfattat, trans är inte något en blir av en orsak, vilket gör att något sådant inte behöver förklaras. Det är inte för vanligt på SH som till exempel tvillingar eller synskhet är och det romantiseras absolut inte på samma sätt som vissa former av psykisk ohälsa gör. Jag tror att hattarna skulle kunna bedöma om spelaren verkar ha koll på läget, vilket de redan gör med många andra saker som kan vara känsligt. Här vill jag även poängtera att SL omöjligt har personliga förstahanderfarenheter av allt som ansöks om. Jag säger absolut inte så för att på något sätt hävda att SL är inkompetenta eller gör ett dåligt jobb, men med det i åtanke blir argumentet att personliga erfarenheter krävs lite konstigt, om någon som inte nödvändigtvis har det ska avgöra ifall de är tillräckliga. Dessutom, att t.ex. transpersoner, rasifierade och andra personer utanför normen inte kräver spelledartillstånd gör att vi kan få bättre representation i spelet, för i nuläget är den inte speciellt bra varken hos karaktärer eller spelare.

Foxears
Husalf
Husalf

Post by Foxears »

"Varför?" är en fråga som ska besvras generellt sett i en sl-ansökan, men istället för "varför är personen trans?" innnebär den kanske istället "varför vill du spela en person som är trans?". Jag håller med dig om att transkaraktärer på intet sätt är för många på SH idag, men kan ändå anse att någon granskning behövs av spelare som vill spela transkaraktärer. Om hattarna kan anses kompetenta nog så skulle det räcka för min del, men då bör det läggas till i hattutbildningen om det inte redan finns där (samma sak med exotifiering av rasifierade).

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Foxears wrote:"Varför?" är en fråga som ska besvras generellt sett i en sl-ansökan, men istället för "varför är personen trans?" innnebär den kanske istället "varför vill du spela en person som är trans?".
^^ Det. Precis det.

Vi har aldrig krävt att folk som ansöker om tillstånd, vad det än handlar om, ska ha personlig erfarenhet av det de ansöker om. Råkar man ha personlig erfarenhet av något slag så är det bra att nämna som ett plus i kanten i ansökan (eller hur man nu ska uttrycka det), men det krävs inte. Huvudsaken är att man är insatt i problematiken i det man ansöker om, just för att folk inte bara ska säga typ "jag vill ha en albinoelev för det verkar ascoolt att ha röda ögon och vitt hår" (mänskliga albinos har inte röda ögon som t.ex. albinokaniner och om jag minns rätt så har de oftast nedsatt synförmåga, plus att de inte kan vistas i solen hur som helst). Det vill säga att folk inte ansöker om saker de hört talas om för att det verkar häftigt, men utan att de lägger två strån i kors för att sätta sig in i hur det faktiskt är i verkligheten.

I det här fallet var det korta svaret "behöver man SL-tillstånd för en transkaraktär?" ett "ja" eftersom:
  • - det finns transpersoner i SH som bör respekteras
    - det är så pass ovanligt
    - det vore orimligt om femtielva andra pers plötsligt får samma idé
    - intersex har behövt ansökas om tidigare (inte alls samma sak men ändå relaterat till könsidentitet, och om det behövde ansökas om förr, varför skulle detta plötsligt vara ett undantag?)
    - ingen seriös spelare vill se karaktärer av typen "hej jag heter Jenny fast jag är egentligen en pojke inuti så när jag blir vuxen ska jag skaffa mig en penis lol" (alltså, folk som tycker att något verkar coolt att spela och därför behandlar det på ett förskräckligt lättvindigt sätt, och uppenbarligen inte inser vad det de ansökt om faktiskt innebär)
Dessutom är det praktiska saker som behöver diskuteras: om transtjejer sover i tjejernas sovsal, behandlar skyddstrollformlerna dem som tjejer eller som killar? (T.ex. är formeln på något sätt kromosomaktiverad eller hur kan den tänkas skilja mellan pojkar och flickor?) Har spelaren tänkt på detta och liknande utan att SL behöver fråga "har du tänkt på detta?" och har spelaren förslag på hur det kan lösas (= visar att hen tänkt till ordentligt)? ("Jag vill ha en dövstumblind TFL-lärare!" - "Hur hade du tänkt dig att de skulle kunna undervisa eleverna om de inte kan se hur trollformlerna utförs, eller rätta till uttal, eller rätta prov som inte är skrivna i braille?" - "Uh ... tänkte inte så långt ... oops?")

Som i de flesta fall så handlar det inte om en tokallvarlig ansökning till SL-tillstånd utan mer en fråga om att man säger till att man vill spela en viss karaktär, förklarar varför man vill spela den, och på något sätt kan ge en förklaring som visar att man är insatt i vad det handlar om och inte bara ansöker om något för att det verkar häftigt men man inte tänkt längre än näsan räcker.

Man behöver inte känna en transperson och man behöver inte komma ut inför SL-rådet (typ "jag vill spela en transperson för jag är det IRL, men säg det inte till någon för jag vill spela en karaktär innan jag är redo att gå ut med det officiellt") eller något sådant. Försök förutse vilka frågor vi skulle kunna ha om en ansökan och besvara dem redan från första början. (Det gäller ALLA ansökningar, oavsett innehåll.) Skriv något som gör att vi kan läsa ansökan och bara säga "hen har uppenbarligen tänkt igenom det och vet vad det handlar om, så visst" istället för att behöva fundera på saken och diskutera det fram och tillbaka.

(Notera att detta inlägg handlar om ansökningar i allmänhet och INTE om någon enskild spelare.)

wheevil
Spöke
Spöke

Post by wheevil »

Över en månad efter senaste inlägg, men ja, har lite vidare frågor kring det här.

Svenskan använder både transpersoner och transgender, men jag tänker utgå från att alla faktiskt använder transpersoner som ordet betyder, det vill säga involverar icke-binära och queer. Så jag borde ha ansökt om det när jag tog in till exempel Zandeleigh (genderfluid) och Hael (genderqueer)?

Post Reply