Minnessåll - Kopia eller överföring?

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Forum rules
TÄNK PÅ att döpa din tråd så informativt du kan efter vad du ställer för frågor. Ska du ställa frågor om vem som är elevhemsföreståndare så döp tråden exempelvis till "Vem är Elevhemsföreståndare?"
På det sättet är det enklare för andra att hitta om deras fråga redan ställts och besvarats istället för att starta en helt ny tråd. ADMIN har rätt att ändra topic i trådarna så de bättre passar frågorna i själva tråden.

Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här, innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Magivärlden och Utländska skolor ställs i det andra forumet.
Post Reply
Shetani
Sjukvårdare
Sjukvårdare

Minnessåll - Kopia eller överföring?

Post by Shetani »

Frågade på IRC tidigare, men då det inte var många aktiva så tänkte jag smälla upp en tråd också. När en magiker sparar ett minne på flaska/i ett minnessåll, skapas då en kopia eller förs minnet över? Kan magikern efteråt komma ihåg händelsen, eller är det helt borta om hen inte använder sållet? Eller är det så att det bara finns luddiga bilder kvar, men alla detaljer och finlir finns i minnessållet?

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Re: Minnessåll - Kopia eller överföring?

Post by Traxy »

Jag som trodde du syftade på forumavdelningen. :look Det hade jag ju kunnat besvara.

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

Jag har för mig att Rowling sagt att man plockar bort minnet. Så om man inte tittar på det och inte sätter tillbaka det så är det borta. Men genom att man kan titta på det så skapas ett nytt minne kring det minnet, men inte minnet i sig.

Shetani
Sjukvårdare
Sjukvårdare

Post by Shetani »

Jo, var något sånt jag hade för mig också. Just eftersom minnessåll ska kunna användas för att rensa tankarna, så vore det konstigt om man hade kvar minnet efteråt i vilket fall. Mest nyfiken på hur mycket av minnet som försvinner. Om det finns något vagt kvar "jag minns att jag var på en fest" men inte "jag minns att jag var på en fest och snöt mig i värdens bordsduk och kallade hen för en gapig struts". Känns märkligt om det var åt "jag vet att jag tagit bort ett minne, men jag har ingen aning om vad det är"-hållet.

Shetani
Sjukvårdare
Sjukvårdare

Post by Shetani »

Och vad skulle isåfall hända om man tog bort minnet av att ta bort det första minnet? DUN DUN DUN

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

Jag har tolkat det att det är precis så det är, dvs du vet att du plockat bort ett minne men du vet inte vilket. Så skulle man ålocka bort minnet av att plocka bort minnet skulle man ju fortfarande veta att man plockat bort ett minne men inte veta vilket ;)

Gaya
Husalf
Husalf

Post by Gaya »

Då har jag en annan fråga: om man plockar bort ett traumatiskt minne, är det helt borta ur hjärnan då, eller kan man fortfarande ha psykologiska efter-effekter av det, även om man inte minns varför? (Typ som om det vore ett undantryckt minne, som ens psyke försöker hålla borta från ens medvetna minne, men sen reagerar man ändå på diverse saker som det undermedvetna kommer ihåg...)

Shetani
Sjukvårdare
Sjukvårdare

Post by Shetani »

Men om minnet försvinner helt och hållet så känns det som att man då skulle känna sig tvungen att kika på det direkt efter att det plockats ut. Vilket skulle vara jobbigt, till exempel då om en varit med om något traumatiskt.

Eller så kanske magiker skriver ner en kort lapp om vad det är de glömmer bort, men så uppfattar jag det inte heller att det är?

Jag är nog i team luddiga minnesbilder. Det finns lite kvar av minnet som plockades ut, men vill man kika på detaljerna så är det minnessåll som gäller.

Vad gäller traumatiska minnen så har jg dock inget bra svar

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

TL:DR: Rowling är ännu en gång inte konsekvent så vi kan bara gissa vilket som är rätt... :roll:
There has been some discussion on whether a memory disappears from one's head if it is extracted for use in a Pensieve, or for storage in a bottle. In other words, do you extract the whole memory or simply a copy of it? We have canon evidence that could support both scenarios. In Chapter 17 of Harry Potter and the Half-Blood Prince, Dumbledore shows Harry a memory obtained from Horace Slughorn, which has been crudely altered.27 Dumbledore then sets Harry the task to retrieve the original, unaltered memory from Slughorn, in which Harry succeeds in Chapter 22.28 This clearly means that copies can be made of memories, while the owner keeps the original.

In contrast to this, at the start of each Occlumency lesson that Snape gives Harry in Harry Potter and the Order of the Phoenix, Snape extracts several memories from his head and puts them into the Pensieve, which suggests that these are memories that Snape does not want Harry to see, should Harry break into Snape's mind. Therefore, for this to work, memories must somehow become inaccessible for Legilimency after extraction, suggesting that they leave the mind. Furthermore, if only a copy is extracted, there would be no need to put the memories back in one's head, which we have seen Snape do as described above.

Even Dumbledore, in this case, doesn't give us a conclusive answer when he explains the uses of a Pensieve to Harry in Harry Potter and the Goblet of Fire:

I sometimes find [¦] that I simply have too many thoughts and memories crammed into my head. [¦] At these times [¦] I use the Pensieve. One simply siphons the thoughts and emotions from one's mind, pours them into the basin and examines them at one's leisure. It becomes easier to spot patterns and links, you understand, when they are in this form.29

One interpretation of his words is that memories can be examined in greater detail when they're in the Pensieve, rather than in one's head. However, Dumbledore's comment can also be interpreted to mean that the mind becomes clearer when some thoughts are taken out. It gives the viewer more ˜thinking space', if you like. Dumbledore also keeps adding new thoughts to the Pensieve during his conversation with Harry, after Harry's first experience with the Pensieve,30 which also suggests that the mind becomes somehow emptier when memories are extracted. At that time, though, Dumbledore had a lot on his mind, so it could be that he was simply taking out memories that he wanted to review later. It is likely that both scenarios are possible. It is certain that both scenarios are useful.

Shetani
Sjukvårdare
Sjukvårdare

Post by Shetani »

Oh well. Då får det vara lite wibbly wobbly om man använder minnessåll i spel då :look

Embli
Husalf
Husalf

Post by Embli »

Hur vanliga tror ni minnessåll är? Något en karaktär kan få i femtonårspresent, något ovanligt, det finns många men de är dyra etc?

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

Skulle gissa på att det är sjukt ovanliga. Det enda man får se/höra om i böckerna är Dumbledores och det verkar mer tillhöra skolan än honom själv.

Embli
Husalf
Husalf

Post by Embli »

Det låter rimligt.

Post Reply