Hijab på Hogwarts

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Forum rules
TÄNK PÅ att döpa din tråd så informativt du kan efter vad du ställer för frågor. Ska du ställa frågor om vem som är elevhemsföreståndare så döp tråden exempelvis till "Vem är Elevhemsföreståndare?"
På det sättet är det enklare för andra att hitta om deras fråga redan ställts och besvarats istället för att starta en helt ny tråd. ADMIN har rätt att ändra topic i trådarna så de bättre passar frågorna i själva tråden.

Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här, innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Magivärlden och Utländska skolor ställs i det andra forumet.
Post Reply
Spirry
Husalf
Husalf

Hijab på Hogwarts

Post by Spirry »

Hej svejs!

Jag har planer på att skaffa en muslimsk elev som bär slöja, och funderar nu på vilka riktlinjer för skoluniformen det finns på hijab-fronten. Hon kommer ha slöja som bara täcker huvudet, så vanlig skoluniform (med ett litet undantag som jag kommer till snart) tillsammans med det är hellugnt. Så, då har jag bara några frågor om hijaben:
1. Får hon ha det? (Jag antar att svaret är ja)
2. Vilka färger är okej? Endast svart/grått, eller även elevhemsfärg? Är svart/grått med detaljer i elevhemsfärgen till och med rekommenderat? (Jag tänker mig att det finns en affär nånstans som faktiskt säljer religiösa komplement till skoluniformerna, och då borde elevhemssjalar gå att få tag i)
3. (här kommer det lilla undantaget) Är det okej att ha lång kjol (ner till fötterna) istället för den vanliga korta, om detta, som i det här fallet, är viktigt enligt elevens religion?

Ytterst tacksam för svar eller diskussion! :D

Beryll
Vaktmästare
Vaktmästare

Re: Hijab på Hogwarts

Post by Beryll »

Jag kollade just reglerna på http://www.svenskahogwarts.com/regler/skolregler_hw.php och noterade att längden för kjolen anges som "ej kortare än" en viss längd. Så som reglerna är skrivna skulle jag inte se punkt 3 som ett undantag. Problemet med kjollängd är alltså att vissa kanske vill ha kortare kjol, inte längre.

Frågorna 1 och 2 tänker jag själv inte spekulera i.

Lys
Spöke
Spöke

Re: Hijab på Hogwarts

Post by Lys »

Jag kan tänka mig att en svart hijab förmodligen inte skulle uppfattas som problematisk. Det är trots allt ingen modedetalj. Sen tror jag att elevhemsdetaljer skulle vara mer frivilliga, för de andra eleverna har inget i håret som indikerar elevhem utan det lär ju framgå tydligt av kläderna, så om denne har det skulle det säkert vara okej, men jag tror inte att det är något Hogwarts skulle kräva av henne. Jag har alltid uppfattat hogwars som lite konservativa klädmässigt men att koden snarare finns för att elever inte ska springa omkring med superkorta kjolar (lets face it, om det hade varit tillåtet hade 99% av de nya karaktärerna haft yberkorta kjolar...) osv.

Post Reply