Att ta itu med smärre regelbrott

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Forum rules
TÄNK PÅ att döpa din tråd så informativt du kan efter vad du ställer för frågor. Ska du ställa frågor om vem som är elevhemsföreståndare så döp tråden exempelvis till "Vem är Elevhemsföreståndare?"
På det sättet är det enklare för andra att hitta om deras fråga redan ställts och besvarats istället för att starta en helt ny tråd. ADMIN har rätt att ändra topic i trådarna så de bättre passar frågorna i själva tråden.

Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här, innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Magivärlden och Utländska skolor ställs i det andra forumet.
Post Reply
systerklister
Husalf
Husalf

Att ta itu med smärre regelbrott

Post by systerklister »

Jag vet inte om det här hör hemma i den här kategorin, men känns det inte som att de flesta regelbrott syns på med blida ögon OFF? Alltså, att många lärarspelare verkar missa när elever bryter mot regler. Tänker främst då på modifikation av skoluniform plus kroppssmyckning.

Hogwarts är en internatskola och det är strängare i Storbritannien, samt mycket vanligare att skolan har regler kring elevernas utseende. I Sverige får elever gå klädda i princip hur de vill (så länge de inte bär stötande budskap osv.) men det är inte på samma sätt i GB. I många privatskolor i GB är det förbjudet att ha smink (det är upp till varje skola om de tillåter en diskret make-up), det är förbjudet
att ha andra smycken än klockor och andra piercings än en plupp i vardera örsnibb, det är förbjudet att ha grälla hårfärgningar, hårförlängningar och till och med för konstfulla eller för korta frisyrer. Känns som att både elevspelare och lärarspelare behöver komma ihåg detta :) Sen kan man förstås inte hålla koll på alla karaktärers utseenden eller missa att beskriva det men kände att en heads up behövdes! ON på Hogwarts gäller följande: §3 Endast diskret sminkning och kroppssmyckning är tillåten. Med andra ord är det förmodligen förbjudet med dreads, att ha svart runt ögonen, ring i ögonbrynet eller klarrött läppstift. Det är också naturligt för eleverna att det förhåller sig så här, speciellt kanske för elever som gått i skola innan.

Tankar, synpunkter?

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Re: Att ta itu med smärre regelbrott

Post by Traxy »

Jag håller med. Samtidigt är det inte alltid folk säger att deras elever är mer utspökade än vad som egentligen är tillåtet. Nu har väl Lee Jordan iofs dreads i canon eller är det bara småflätor, kanske? *glömsk*

systerklister
Husalf
Husalf

Post by systerklister »

Det är i och för sig sant, han har nog äkta dreads vill jag minnas! Jag vet inte, jag tänker bara på att det ändå förekommer elever ON med lite mer "extrema" uttryck (i brittiska internatskoleögon mätt) med mycket smink, piercingar osv. Det är egentligen ingen big deal men det bidrar ju till ett mer trovärdigt rollspel :B

Spirry
Husalf
Husalf

Post by Spirry »

I agree, men måste o-agree:a när det kommer till just dreads/rastaflätor av sånt slag. I de fallen tror jag man får se på varje fall individuellt, för det måste inte se "extremt" ut. Lee Jordan skulle nog ingen tänka "zomg hans frill är heeelt galen" om liksom. Min Evening har ju dreads, och det är samma där, de är inte utstickande på något sätt, utan bara ett diskret sätt att tämja ett hår som annars skulle se rätt och slätt ut som ett skatbo.
Hårfärger däremot skulle jag nog säga är ett större problem på SH:s Hogwarts. För nåt år sen vet jag att fler lärare blev uppmärksammare på detta, så alla dessa rosa slingor osv. minskade i antal på skolan, men det kan ju vara värt att påminna lärare och elever om igen.
Ang. smink så hoppas jag att lärare blir mer uppmärksamma på detta, för jag har just skaffat en elev som bär illrött läppstift ibland och har bästa försvarstalet att dra till med om någon kommenterar på det :look

Foxears
Husalf
Husalf

Post by Foxears »

Jag tycker att elevspelare som har extrema utseenden också måste vara TYDLIGA med att skriva det på lektionerna de går med i, för jag tror inte att jag är den enda som inte orkar läsa igenom varje elevs bakgrund när de går in i mina lektioner. Sen finns det ju självklart lärare som inte bryr sig om sånt här, även om många lärare nog är lite mer chill än trovärdigt för att vara en internatskola i GB.

systerklister
Husalf
Husalf

Post by systerklister »

Foxears wrote:Jag tycker att elevspelare som har extrema utseenden också måste vara TYDLIGA med att skriva det på lektionerna de går med i, för jag tror inte att jag är den enda som inte orkar läsa igenom varje elevs bakgrund när de går in i mina lektioner. Sen finns det ju självklart lärare som inte bryr sig om sånt här, även om många lärare nog är lite mer chill än trovärdigt för att vara en internatskola i GB.
PRECIS! I allmänhet är folk lite mer chill än trovärdigt, både lärare med bestraffningar och elever gällande att förlora poäng, tror jag. :look

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

+2! Sedan är alla så himla mjäkiga också. Alla verkar föredra att bara ge poängavdrag. Det har alltid varit jätteovanligt med straffrapporter, så det är lite att jag undrar om funktionen verkligen behövs i framtiden. Om den ändå inte används mer än kanske en gång vartannat år, menar jag. Use it or lose it.

wheevil
Spöke
Spöke

Post by wheevil »

Jag försöker ge strafftjänst, speciellt i samband med större poängavdrag och då jag vet att vanliga poängavdrag inte biter på karaktären. Känner tyvärr att jag har blivit sämre på att ge både poängavdrag och strafftjänst sedan jag bytte ut Donovan. Ska verkligen försöka reagera mer på utseende. Tyvärr är det långt ifrån alla som nämner saker kring utseendet, även fast det borde nämnas.

Juli
Husalf
Husalf

Post by Juli »

Hur noga är man med utseendet på "fritiden"? Har en karaktär som har rakat en del av huvudet men är noga med att på lektionstid kamma över/sätta upp håret så det inte syns. Däremot kanske hon låter det synas på helgen och sådär. Får man sminka sig lite extra/sätta i piercingar/osvosv när man inte är på lektion/i något syfte där man ska representera skolan?

systerklister
Husalf
Husalf

Post by systerklister »

För att svara på det du skrev, Spirry, så tror jag inte att någon per automatik tänker "OMG! DREADS! OFF WITH ITS HEAD!", men för en vanlig internatskoleprofessor så är det nog iögonfallande i alla fall :) Även om de inte har något emot det själva så har ju skolan ändå en dresscode ^^ Sen kanske ens lärare ÄR lite mer chill lagd, speciellt om hen är ung eller eller queer eller berest eller vad det nu kan vara, och därmed väljer att inte fokusera på det! Men standard ska väl vara att ovanliga hårfärger/märkbara sminkningar/synliga piercings är ett regelbrott. Dessutom är det kul att spela på, även om det är standard för majoriteten av alla skolelever i UK/Irland att sånt inte är tillåtet ;)

Och för att svara på det du skrev, Juli, så tror jag att typ allt är okej på fritiden :) Utom symboler som faller under hets mot folkgrupp, typ. :look

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

Jag håller med Foxears. Oftast är elevspelare riktigt dåliga på att påpeka när karaktären har ett så pass "ovanligt" utseende. Det är något som borde påpekas i första inlägget. Jag vet att Melvin inte har accepterat sånt ett par gånger. Dock har han inte gett straffstjänst utan han färgade elevens hår en äcklig musblond nyans istället :look

Sedan tror jag att folk inte ger strafftjänst för att de tror att man få måste spela det. Om fler lärare sa att "ja du får strafftjänst, din elev tvingas skubba kittlar, men vi kommer inte spela på det" så tror jag fler skulle rapportera dem också.

Taura-Tierno
Husalf
Husalf

Post by Taura-Tierno »

Angfiel wrote:Jag håller med Foxears. Oftast är elevspelare riktigt dåliga på att påpeka när karaktären har ett så pass "ovanligt" utseende. Det är något som borde påpekas i första inlägget. Jag vet att Melvin inte har accepterat sånt ett par gånger. Dock har han inte gett straffstjänst utan han färgade elevens hår en äcklig musblond nyans istället :look
När jag spelade Peritus Amend som fvk-professor var det någon elev (minns inte vem) som kom i väldigt fel utstyrsel. Så han demonstrerade avancerad förvandlingskonst och förvandlade elevens kläder till en perfekt skoluniform :look

Post Reply