Hur gamla blir magikerna?

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Forum rules
TÄNK PÅ att döpa din tråd så informativt du kan efter vad du ställer för frågor. Ska du ställa frågor om vem som är elevhemsföreståndare så döp tråden exempelvis till "Vem är Elevhemsföreståndare?"
På det sättet är det enklare för andra att hitta om deras fråga redan ställts och besvarats istället för att starta en helt ny tråd. ADMIN har rätt att ändra topic i trådarna så de bättre passar frågorna i själva tråden.

Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här, innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Magivärlden och Utländska skolor ställs i det andra forumet.
Post Reply
Erricindia
Husalf
Husalf

Hur gamla blir magikerna?

Post by Erricindia »

Jo nu när jag höll på att gå igenom och ändra massa i Seymours släkttråd så kom jag att undra på hur gamla magikerna blir egentligen, om det finns någon medellivslängd eller så och vad den är i så fall? :)

wheevil
Spöke
Spöke

Re: Hur gamla blir magikerna?

Post by wheevil »

Har läst någonstans att medellivslängden är drygt 138 år, har dock ingen fansy källa på det

Lily
Husalf
Husalf

Post by Lily »

jag har läst något om att magiker kan bli dubbelt så gamla som mugglare, enligt Rowling, typ, minns inte riktigt var jag såg det

Taura-Tierno
Husalf
Husalf

Post by Taura-Tierno »

Rowling har ju sagt att Dumbledore är båda typ ~115 och ~150. Oavsett vilket så finns det karaktärer i böckerna som är äldre och fortfarande aktiva, t.ex. Griselda Marchbanks som examinerar GET/FUTT-prov, och Bathilda Bagshot innan hon blev ormmat.

Känns väl inte orimligt att medelåldern vad vi spelat på i SH i alla fall är ~140. De flesta blir nog inte äldre än så, men del kan ju bli det (precis som med mugglare). Min Amelia Atrox är typ 190, och hon har spelats som riktigt riktigt urgammal.

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

Armando Dippet blev tydligen över 300 år innan han dog. Bathilda Bagshot var gammal redan när Grindewald var ung så hon var (gissar man) antagligen runt 200 år innan hon dog. Rowling sa att Dumbledore var 150 (fler källor som säger det än 115... Rowling should keep her facts straight...) vilket jag går på och han såg inte ut att trilla av pin än på ett tag.

Jag gissar att magikers ålder är en sådan grej som verkligen varierar beroende på yrke och levnadssätt och liknande... och de flesta magiker verkar ju inte dö av ålderdom heller utan säkerligen av sjukdomar och olyckor (som givetvis orsakar av deras ålder).

Post Reply