Kan man transferera sig vart som helst?

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Forum rules
TÄNK PÅ att döpa din tråd så informativt du kan efter vad du ställer för frågor. Ska du ställa frågor om vem som är elevhemsföreståndare så döp tråden exempelvis till "Vem är Elevhemsföreståndare?"
På det sättet är det enklare för andra att hitta om deras fråga redan ställts och besvarats istället för att starta en helt ny tråd. ADMIN har rätt att ändra topic i trådarna så de bättre passar frågorna i själva tråden.

Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här, innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Magivärlden och Utländska skolor ställs i det andra forumet.
Post Reply
Spirry
Husalf
Husalf

Kan man transferera sig vart som helst?

Post by Spirry »

Jag kom att tänka på en sak ang. spöktransferens. Man ska ju tänka på de tre B:na när man transfererar sig, varav en är bestämmelseort, betyder detta att man måste veta hur platsen man ska till ser ut? Och i så fall, betyder det att man inte kan transferera sig till okända platser? Visst, det funkar om man sett en bild på den, om man nu inte till och med redan varit där, men om man inte har nån aning om hur det ser ut utan bara har ett namn/en adress, går det då att fokusera nog mycket på platsen för att lyckas ta sig dit?

Foxears
Husalf
Husalf

Re: Kan man transferera sig vart som helst?

Post by Foxears »

Det här har jag också funderat lite på. Det enda som jag har förstått att det finns begränsningar för är att transferera sig utanför landsgränser, och även långa sträckor (tex om du bor i ryssland kan du definitivt inte transferera dig från längst bort i öst till längst bort i väst). Det måste ju finnas nåt sätt att kunna komma till en plats man inte varit på tidigare eller sett en bild på.

Gaya
Husalf
Husalf

Post by Gaya »

Fast frågan är ju ändå... kanske är det en begränsning med den magin, att man inte kan ta sig någonstans där man inte varit förut? Så ska man ta sig till något ställe man inte varit förut så måste man göra det på annat sätt, typ flyga/portnyckel/flampulver... har man väl gjort det så kan man återvända dit, men första gången måste man ha tagit sig dit på annat sätt? Det gör visserligen saker lite knepigare, men... jao. :look

En sak jag funderat på är att enligt HP-wikins Apparition-artikel så är spöktransferering inte ett obligatoriskt ämne, utan en kurs som erbjuds utanför vanlig skoltid, mot en extra slant... men på SH är spöktransferering obligatoriskt. Personligen så gillar jag att transferens kanske inte är något som alla kan, men det kanske jag är ensam i. :look

Spirry
Husalf
Husalf

Post by Spirry »

Jag tror inte det är obligatoriskt? Man måste ju säga till om man vill läsa det eller inte?

Foxears
Husalf
Husalf

Post by Foxears »

Ja, det är inte obligatoriskt på SH, har dock inte sett någon elev som har avstått från att läsa det i sexan eller sjuan.

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Man får säga till om man vill läsa STF i sexan eller sjuan. (Mal läser det inte, eftersom jag inte har planer på att spela honom efter skolan ändå, och jag lät Cindy + Zoe hoppa av av samma orsak.)

Gaya
Husalf
Husalf

Post by Gaya »

Okej, jag utgick bara från vad som står på sidan Skolämnen på hemsidan:
Följande kurser är obligatoriska i angivna årskurser och läses av alla karaktärer om speciella skäl inte finns.

Sex och Samlevnad (År 6)
Spöktransferens (År 6)

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Den har typ inte uppdaterats sedan 2007, eller ännu tidigare, eftersom den är ganska b0rked. Examenstråden ( viewtopic.php?f=79&t=396 ) är mer uppdaterad. O0

Taura-Tierno
Husalf
Husalf

Post by Taura-Tierno »

Gaya wrote:Fast frågan är ju ändå... kanske är det en begränsning med den magin, att man inte kan ta sig någonstans där man inte varit förut? Så ska man ta sig till något ställe man inte varit förut så måste man göra det på annat sätt, typ flyga/portnyckel/flampulver... har man väl gjort det så kan man återvända dit, men första gången måste man ha tagit sig dit på annat sätt? Det gör visserligen saker lite knepigare, men... jao. :look
Inför världskkuppen i Quidditch så var det rätt många som transfererade sig dit (de hade någon skog som ankomstplats). Jag tvivlar på att alla hade varit där tidigare, och det lär ju ha kommit folk från utlandet också? Det kanske finns en "tull" någonstans i Storbritannien, dit det går att transferera sig från utlandet? Och sedan kanske det går om man har exakta koordinater, men aldrig varit på platsen, eller liknande. Och eventuellt om man fått se en bild på platsen?

Angfiel
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Angfiel »

Åhå!

Det här med att hitta gammal info när man behöver den... ehum... men detta finns det massa uttänkt om på SH redan! Som borde finnas någonstans i nått forum eller på hemsidan... annars måste jag nog posta det igen.

Det går inte att transferera sig över landsgränser (baserat på att Voldy faktiskt var tvungen att flyga över havet när han skulle ha åt Harry fast det hade varit snabbare att transferera sig).
Det går dock att flyga över landsgränser med kvast eller liknande, det finns patruller som vaktar gränserna så det är inte helt lätt att ta sig förbi men det är såhär olaga smuggling generellt går till och det går uppenbarligen att smuggla in saker eller folk om man så skulle vilja.
Det går heller inte att flyttnyckla sig till andra länder.
Däremot finns det en Flampulvercentral som är ungefär som en flygplats, fast med en himla massa flampulvernätverk till en himla massa olika länder som man kan vilja åka till. Det fungerar som sagt väldigt mycket som en flygplats där baggaget kollas, där man får visa magiskt id osv. Inte samma säkerhet som på mugglarflygplatser råder.
Det finns vissa ställen det inte går att transferera sig till - såsom Hogwarts, Durmstrang, Beauxbatons, olika äldre magikerhus som har en massa anti-transfereringsformler och andra ställen. Då måste man transferera sig en bit ifrån och det beror helt på platsen hur långt bort det är.
Hur långt inom ett land man kan transferera sig beror på hur duktig man är. Alla kan inte transferera sig vart som helst inom länderna eftersom det är ansträngande och en hel del är helt enkelt inte bra på att transferera sig. Ju längre man ska transferera sig desto större är chanserna att man splittrar sig.

Post Reply