När får sommarbarn läsa STF?

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Forum rules
TÄNK PÅ att döpa din tråd så informativt du kan efter vad du ställer för frågor. Ska du ställa frågor om vem som är elevhemsföreståndare så döp tråden exempelvis till "Vem är Elevhemsföreståndare?"
På det sättet är det enklare för andra att hitta om deras fråga redan ställts och besvarats istället för att starta en helt ny tråd. ADMIN har rätt att ändra topic i trådarna så de bättre passar frågorna i själva tråden.

Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här, innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Magivärlden och Utländska skolor ställs i det andra forumet.
Post Reply
Kyashi
Husalf
Husalf

När får sommarbarn läsa STF?

Post by Kyashi »

Från "JAG HAR TAGIT EXAMEN, FLYTTA UPP MIG!"-tråden:
Ailue wrote:eftersom Ben är född fram mot sommaren så får han snällt vänta med STF till årskurs sju.
I examinationstexten för spöktransferens så står det att kursen hålls under våren och att man måste ha fyllt sjutton, eller fylla sjutton innan 31 augusti, för att få ta kursen. Det här borde innebära att alla elever tar kursen när de går i sexan om det inte är en fråga om pengar. Dolores Mansfield borde inte ha något problem med pengar, men läser ändå STF först nu i sjuan. Det förvirrar mig lite. Jag har själv inget sommarbarn som ska läsa STF inom någon snar framtid, men eftersom fler än jag verkar vara förvirrade så tänkte jag att det var värt att ta upp. Så vad är det som gäller? Får alla sjätteårselever, oavsett födelsedatum, ta kursen så länge de väntar tills de fyllt år innan de tar examinationen?

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Re: När får sommarbarn läsa STF?

Post by Traxy »

Gick inte Harry på lektionerna tillsammans med Hermione och Ron? Det var väl bara att han inte fick göra provet förrän han fyllt år? Det jag för mig iaf. Rent allmänt i SH är det ett ämne man läser i sexan eller sjuan, vilket man vill, men som sagt, man kan inte göra provet förrän man fyllt 17. Inte för att jag någonsin kollade det när jag godkände STFd, men å andra sidan är det inte särskilt många sådana som någonsin skickats in.

Ailue
Husalf
Husalf

Post by Ailue »

Kan väl nämna att jag (och Ben) bara ville ha en bra ursäkt till att han ska få läsa STF tillsammans med sin pojkvän :look

Kyashi
Husalf
Husalf

Post by Kyashi »

Okej, så man får välja helt enkelt. Låter bra.

Post Reply