Tid för svar och IRC?

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Forum rules
TÄNK PÅ att döpa din tråd så informativt du kan efter vad du ställer för frågor. Ska du ställa frågor om vem som är elevhemsföreståndare så döp tråden exempelvis till "Vem är Elevhemsföreståndare?"
På det sättet är det enklare för andra att hitta om deras fråga redan ställts och besvarats istället för att starta en helt ny tråd. ADMIN har rätt att ändra topic i trådarna så de bättre passar frågorna i själva tråden.

Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här, innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Magivärlden och Utländska skolor ställs i det andra forumet.
Post Reply
bullen289
Spöke
Spöke

Tid för svar och IRC?

Post by bullen289 »

Hej!
Jag har tre små frågor till vem som helst som vet svaret ;)
Fråga 1
Jag håller just nu på att gå hattkursen och har för ungefär en vecka sen skickat in den tredje lektionen i namn. Skulle vilja veta hur lång tid det bör ta max innan jag får svar? (Kan hända att det inte gått iväg...)
Fråga 2
Är det någon som vet hur många lektioner det är i varje del?
Fråga 3
Läste nyligen igenom FAQ ännu en gång och fastnade då på det som kallas IRC. Tror mig fattat ungefär bad det är, läste också att man kan få lektioner via IRC. Hur funkar det hela? Nån som kan förklara? :P

Quiwi
Spöke
Spöke

Re: Tid för svar och IRC?

Post by Quiwi »

Hallå!

Jag tänkte börja med att svara på fråga två, för då blir det sedan enklare att förklara fråga ett.

2. Hela kursen är ännu inte komplett, och det kan komma att läggas till/ändras i lektioner. Den första delen, hur som helst, består av tre lektioner följt av lite feedback samt ett delprov.

1. Vi har tagit emot dina tre lektioner i första delen av hattkursen, men första delprovet är inte klart än. Jag lovar att du kommer få feedbacken skickad till dig så snart någon har tid att sätta sig ned och skriva den. Själv är jag för tillfället i Grekland, men kommer hem på torsdag och har ingen fixat det innan dess kommer jag göra det då!

Fråga tre får någon annan svara på, för nu ska jag gå och köpa godis. *gos*

bullen289
Spöke
Spöke

Post by bullen289 »

Tack så jättemycket! :) var bara orolig att det inte kommit fram ;)
*gos*

systerklister
Husalf
Husalf

Post by systerklister »

Hej!

Japp, IRC är alltså en sorts chattprogram där SH har sin alldeles egna kanal, wiho :pompom: Om du vill komma igång enkelt kan du använda Mibbit som är en klient för IRC (dvs ett av sätten att komma in på IRC). TraXy har nyligen fixat ett superenkelt sätt att ta sig in i vår kanal via Mibbit, följ bara länken här: http://www.svenskahogwarts.com/irc.php och fyll i ditt nickname (förslagvis bullen289 eller något liknande :roll) och klicka sen på Start så är du inne :)

Väl där kan du kolla om det finns någon lärare i det ämnet du vill ha lektion i och PM:a hen genom att klicka på hens nickname och välja PM. Sedan ber du snällt om en TFL200 eller vad det nu är du vill ha och hoppas på det bästa :) Om läraren har tid/ork/lust att ge lektion så spelar ni bara precis som på forumet. Det går till precis likadant, skillnaden är att du eventuellt måste "dela upp" dina inlägg på flera chattmeddelanden beroende på hur långt du skriver, men du kommer förstå när du väl spelar. Se även viewtopic.php?f=2&t=11106!

Hoppas det besvarade din fråga!
*gos*

bullen289
Spöke
Spöke

Post by bullen289 »

Åh, tack så mycket! Tror jag förstår nu! :D
*gos*

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Finns en guide till hur man använder det här: http://www.svenskahogwarts.com/help/kiwiircguide.php :)

(systerklister: Kiwi IRC ≠ Mibbit. :P )

Tillägg till det Quiwi sade om punkt 1+2: Första delen är i nuläget tre lektioner, men det kan komma att ändras. Hur många delar som är med i del två och tre är inte fastställt, eftersom det inte är färdigt än. Nu fastnar folk lite efter att de skickat in tredje uppgiften eftersom ... ja, det är bara tre lektioner och sedan får man lite feedback så man vet om man gjort rätt/fel innan man får slutprovet för det momentet. Och som sagt, första slutprovet är inte färdigskrivet än. ;)

Om du vill kolla om ett PM skickats och/eller om det har lästs, gå till dina PM. Kan du se PM:et i "Utkorgen" så har det skickats men ännu inte lästs av mottagaren. Ligger PM:et i "Skickade meddelanden" så har det skickats och lästs av mottagaren.

bullen289
Spöke
Spöke

Post by bullen289 »

Okej! Tack så jättemycket! :)

Post Reply