Syskon-tillstånd och det dära ...

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Forum rules
TÄNK PÅ att döpa din tråd så informativt du kan efter vad du ställer för frågor. Ska du ställa frågor om vem som är elevhemsföreståndare så döp tråden exempelvis till "Vem är Elevhemsföreståndare?"
På det sättet är det enklare för andra att hitta om deras fråga redan ställts och besvarats istället för att starta en helt ny tråd. ADMIN har rätt att ändra topic i trådarna så de bättre passar frågorna i själva tråden.

Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här, innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Magivärlden och Utländska skolor ställs i det andra forumet.
Post Reply
Aprikos
Husalf
Husalf

Syskon-tillstånd och det dära ...

Post by Aprikos »

Hej!

Jag spelar tre systrar som under detta året ON har fått en (halv-)lillebror (lite småspontant sådär men genomtänkt :look). Deras mamma och styvpappa har varit ihop i nästan 10 år nu och anledningen till den långa väntan på syskon är att först var det jobbigt med tre barn tätt in på varandra, sedan var det länge nog med tre tjejer och därefter - när Katherine och Andrew började längta efter fler - märkte de att han hade slow swimmers (if you know what I mean). Det har alltså varit trögt att få det att funka tänker jag, dels för att jag inte har koll på hur insemination funkar i UK och för att hon är häxa och han mugglare.

I varje fall, om jag skulle vilja att det blev ett till syskon (absolut inte bestämt och då först om några år ON) - hur funkar det? Ska jag be om spelledartillstånd nu fast det ev. femte syskonet antagligen inte kommer att bli spelat (lite långt in i framtiden :look) eller ska jag spela på att tjejerna + Jamie har fått ett till syskon fast det sedan ev. nekas (om syskonet/Jamie blir spelat)?

Förlåt för spretig och osammanhängande text. Hoppas att ni förstår vad jag menar i varje fall :)

Rebecca
Spöke
Spöke

Re: Syskon-tillstånd och det dära ...

Post by Rebecca »

Vad jag har förstått så gäller det att man måste söka om tillstånd så fort en karaktär har mer än tre syskon, oavsett om de kommer spelas eller inte, med tanke på att man måste det även till mugglarfödda som inte har syskon som överhuvudtaget kommer gå på Hogwarts. Därför skulle jag i alla fall tro att du måste det och att det snarare är att de ska få vara fem i en syskonskara än att du ska spela det femte syskonet som du söker om :)

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Post by Traxy »

Så, om jag förstått saken rätt, så är de i skrivande stund fyra syskon. Det du pratar om är ifall de eventuellt kanske skaffar ett femte om några år ON (och OFF, förmodligen)? Jag skulle nog säga "vänta tills det börjar bli aktuellt" i så fall, faktiskt. I nuläget låter det ju lite osäkert om det verkligen kommer att hända överhuvudtaget, och tänk om det inte händer? Tänk om det så småningom visar sig hända, men inte förrän om tre år OFF? SL-tillstånd har ju så att säga bäst-före-datum, så om det inte är på gång förrän om några år OFF så har ju tillståndet hunnit gå ut långt innan dess. Bättre att du väntar med att höra av dig tills dess att det börjar bli aktuellt ON, om det nu kommer att göra det. Är det när karaktär X ska gå i femman och den där X just nu har börjat tvåan så ... ja, vänta till dess att X har gått större delen av fyran, eller till och med kommit upp i femman? Eller, som man säger här, "vi går över den bron när vi kommit fram till den". O0

Also: Det Rebbi sade. Man ansöker om att ha fem i en syskonskara, även om alla inte är spelade karaktärer.

Aprikos
Husalf
Husalf

Post by Aprikos »

Tack för svar!
Och ja, jag hade tänkt vänta om det skulle hända något, för som sagt, det är ju inte säkert än :) Detta var mest i förebyggande syfte. ;)

Post Reply