Solipsism?

Här ställer ni frågor om rollspelet och allt annat ni vill ha svar på, oavsett vad saken gäller. Allt ifrån hjälp med skolarbeten till datorsupportfrågor och filosofiska spörsmål. :)
Forum rules
TÄNK PÅ att döpa din tråd så informativt du kan efter vad du ställer för frågor. Ska du ställa frågor om vem som är elevhemsföreståndare så döp tråden exempelvis till "Vem är Elevhemsföreståndare?"
På det sättet är det enklare för andra att hitta om deras fråga redan ställts och besvarats istället för att starta en helt ny tråd. ADMIN har rätt att ändra topic i trådarna så de bättre passar frågorna i själva tråden.

Se om en liknande fråga den du vill ställa finns här, innan du ställer en fråga om rollspelet! Läs också FAQ, Regler samt Internetrollspelande för Newbies innan du ställer en fråga om något som rör SH. Det mesta finns nämligen besvarat där. Frågor om hemsidan/forumet/IRC ställs i Reparo! Frågor om Magivärlden och Utländska skolor ställs i det andra forumet.
Post Reply
Sockerpuff
Spöke
Spöke

Solipsism?

Post by Sockerpuff »

Hej!

Jag undrar om man behöver söka SL-tillstånd för att spela en karaktär med världssynen solipsism (motsatsen till realism)?
Det känns ju som att detta är någonting ganska ovanligt, det är ju inte precis som att det är det vi lär oss i skolan, men samtidigt går det inte att bevisa att det inte är såhär, eller tja, det känns för mig ganska orimligt men ja, det är en annan femma :).
Så, behöver jag söka tillstånd eller räcker det med att jag nämner det i bakgrunden?

*GOS* <3
Last edited by Sockerpuff on 04 Jul 2013, 15:51, edited 1 time in total.

Traxy
Spelledare & Admin
Spelledare & Admin

Re: Solipsism?

Post by Traxy »

Alltså, om man ska söka tillstånd för en åsikt så känns det som att det börjar gå lite för långt. I så fall skulle man behöva börja söka tillstånd för att tillhöra en religion eller politiskt parti eller vara vegetarian eller rasist (mugglarhat är trots allt en form av rasism) eller något sådant. Det känns väldigt överdrivet.

Solipsism låter som något man skulle kunna ha som en fix idé som gör att andra tycker att man är knäpp, men jag har svår att se varför skulle det vara så väldigt mycket annorlunda än att strikt undvika svarta katter/gå under stegar/kasta salt över axeln, eller rädda igelkottar från hemska djurförsök på FVK-lektioner, eller tro på fullaste allvar att man hamnar i helvetet om man läser SDK, eller att britternas flerhundraåriga ockupation av Irland var en dålig idé, eller att det är fel att äta kött, eller att konservativ politik ger förmåner för de rika medan de fattiga svälter, eller att mugglare är smutsskallar, o.s.v. För hårdrar man det är det ju en åsikt, något man tror/tycker, och sådant känns det inte som att vi behöver, eller ens bör, lägga oss i som spelledare.

Så nej, skulle jag säga. Väv in det i bakgrunden som en del av karaktärens personlighet istället, och förklara hur det kommer sig att hen har just den inställningen, för någonstans ifrån måste den ju ha kommit. :)

Post Reply