Andrew Drake [S] (adde23)

Post Reply
SORTERINGSHATTEN
Husalf
Husalf

Andrew Drake [S] (adde23)

Post by SORTERINGSHATTEN »

Andrew Drake,
Chatham, Kent.

På en herrgård utanför Chatham sitter en 11årig pojke. Han är av medellängd, har långt blont hår och gröna ögon och spetsig haka.
Om man ser in i hans rum ser man att han inte är någon vanlig pojke, i en koffert ligger böcker fint nedlagda och bredvid sängen står en kittel och en stjärnkikare och på ett bord står en bur med en vitt uggla.
Rummets väggar täcks utav bilder på män och kvinnor i gula klädnader som flyger på kvastar och kastar en boll till varandra. Andrew som pojken heter är inte en vanlig pojke, inte det minsta, han är en trollkarl och har till sin fars stora förtjusning blivit antagen till Hogwarts och ska börja där i september. Andrew kommer från en rik magikersläkt och är hemskolad bara för att hans föräldrar inte tyckte det var passande att gå i mugglarskola, men nu är han som sagt antagen på Hogwarts.

Släkten Drake har tillhört elevhemmet Slytherin i generationer så något annat elevhem än Slytherin är det väl egentligen inte tal om. Hans far James Drake har sedan han varit liten lärt honom att familjer med rent blod i allmänhet och släkten Drake i synnerhet är förmer än andra. Andrew är vetgirig och mycket förväntansfull över att börja på Hogwarts, synd bara att inte förstaårselever får vara med i elevhemmets Quidditchlag. Andrew sitter och pratar med sin uggla som han har döpt till Ares efter den grekiska guden.
"Vilket elevhem tror du jag hamnar i då Ares?" undrar han. "Jag hoppas för min egen skull att det blir Slytherin."

De som känner Andrew vet att han är väldigt bortskämd. Som enda sonen i familjen har han i princip fått allt han pekat på, han är mycket tävlingsinriktad och har inget emot att göra allt och lite till för att få högre status. Tycker också om att manipulera andra att göra saker åt honom. Andrew är också mycket ambitiös och siktar på att få bra betyg. Då det gäller mugglare tycker han att de inte borde tillåtas inom Hogwarts murar. Andrew är begåvad och han tycker om att lära sig nya saker, en annan sak som han gillar är Quidditch som han enligt honom själv har talang för.

Det börjar bli sent så han går lägger sig. Några veckor senare syns en liten familj på tre personer på Londons tågstation. Det är Andrew, pappa James och mamma Amy. De drar på en bagagevagn med Andrews koffert, kittel och buren med Ares i. Det är dags för Andrew att ta Hogwartsexpressen från perrong 9¾. James, en man med nästan exakt samma utseende som sin son, kollar på sin klocka.
"Vi måste skynda oss annars missar vi tåget", ropar han.
"Jaja pappa", svarar Andrew med en uttråkad min. De är nu framme vid väggen mellan perrong 9 och 10. Andrew tar vagnen och ser till så inga mugglare ser honom då han rusar rakt igenom väggen och kommer ut på en annan perrong. Det står ett tåg inne på perrongen, några sekunder senare står Andrews far och mor inne på perrongen.

Hans far hjälper honom att lasta på hans koffert och andra saker på tåget, familjen tar sedan farväl. Andrew ger sin mor en kram och skakar sedan hand med sin far.
"Farväl min son, och kom ihåg att göra mig stolt", säger han. Nu sitter Andrew ensam på tåget på väg mot Hogwarts, mot äventyret.
Post Reply