Joanne Weber [R] (Olimi7)

Locked
SORTERINGSHATTEN
Husalf
Husalf

Joanne Weber [R] (Olimi7)

Post by SORTERINGSHATTEN »

Joanne Weber, Lerwick, Shetlandsöarna

Det var en regnig augustimorgon och en spinkig liten flicka med rödflammigt hår, mossgröna ögon och fräknar på näsan satt mitt på den enorma blomsterängen. Hon satt alltid där när det regnade, hon älskade att vara för sig själv och bara tänka. Det var bara hon som satt där ingen annan, de andra föredrog att vara inne när det spöregnade så den lilla elvaåriga flickan satt där helt själv. Det gjorde henne inget, men hon var förargad på att det inte gick att läsa i regnet utan att boken blev förstörd. Att läsa var nämligen det bästa flickan visste, men inte vilka böcker som helst, det ska vara läroböcker, skolan är såklart jätteviktig. Hon älskade poesi också, och vetenskap.
När hon var liten så hade hon, Joanne Weber, velat bli en vetenskapskvinna. Hon hade gått ut med hundar och skaffat andra småjobb för att samla ihop till bra college och high school så att hon skulle få en chans att bli vetenskapskvinna, men de pengarna hade istället använts till mat. Joannes pappa, Edwin, hade blivit riktigt sur när han fått veta att Joanne var en häxa och hotat med att överge henne.
Joannes mamma, Stefanie, dog i barnasäng med Joanne och Joannes pappa höll på att dö av sorg och Joanne hade fått klara sig mycket ensam. Enda fram tills det att Joanne var fem så älskade Edwin henne men på hennes femårsdag så höll Joanne ett litet tal, hon är och var väldigt mogen för sin ålder, om hur viktig skolan är och hon bad Edwin att han skulle lära henne läsa. Det gillade han inte, Stefanie hade berättat för honom att hon alltid hade hatat skolan och att hon hade hoppat av skolan när hon var 13 år. Så Edwin försökte lära henne att bli som Stefanie men på dagis så lärde hon sig att alla är olika och att man ska göra det man själv tycker är rätt, hon hade känt på sig att det var dagisfröknarna som hade rätt så hon följde sin inre röst men det ända som hände var att Edwin och Joanne blev som fiender eftersom att Edwin slog henne så fort hon sa något om att skolan är viktig o.s.v. Edwin hade trott att Joanne gick igenom någon sorts lång trotsålder och snart skulle ge upp och börja likna Stephanie, men när en konstigt klädd man kom och berättade att Joanne var en häxa och att hon skulle gå på någon idiotisk häx-skola så hade han som sagt var blivit mycket upprörd.

Joanne undrade var hon skulle bo nästa sommar, förmodligen hos en lärare, tänkte hon, ”för om jag inte har fått en enda vän här på 11 år så får jag nog inga där på bara ett år, men de kanske är snällare där och retar en inte om man är fattig. Fast det är inte direkt mitt fel att mamma dog och att pappa super ner sig.”
Joanne tänkte på det här med vänner, själv hade hon aldrig haft några vänner, hon undrade varför och kom på att hon inte direkt var så social och öppen, hon var ganska stängd och hon brydde sig inte om att berätta vad hon tycker, hennes pappa hade ju slagit henne så fort hon öppnade munnen och hennes klasskamrater lika så.

Locked