Nereus Cross [R] (Kokos)

Locked
SORTERINGSHATTEN
Husalf
Husalf

Nereus Cross [R] (Kokos)

Post by SORTERINGSHATTEN »

Nereus Hypnos Cross
Wicklow, Irland

”Jag kände mig konstig liksom, som en känsla jag aldrig känt förut. Hans leende gjorde mig så glad… Det är obeskrivligt. Man måste ha upplevt det själv, den upprymmande känslan av lycka. Sedan log han mot mig och tog min hand” Tania Cross ser på sin rödhåriga son som sitter mitt emot henne vid köksbordet och hon ler stort. Pojken vilar sitt huvud i sina händer och hänger över bordet medan han ser intresserat på sin mamma när hon berättar.
”Sen vet du vad som hände, du har ju hört detta hur många gånger som helst”
”Han gav dig en blomma och sa att han älskade dig” fyller han i och Tania nickar.
”Påminn mig varför jag alltid berättar dessa historier för dig, Nereus?” Pojken suckar, snurrar upp på sina fötter och runt bordet för att krama sin mamma bakifrån och han ler brett.
”För att jag älskar dem, de är fina. De gör mig glad” säger han och Tania skrattar, drar tag i sin son och kramar honom. En stor, lycklig familj. Ja, det var nog bästa sättet att beskriva Oceaneus och Tanias lilla familj. Phobos, deras äldsta son, var en duktig elev på Hogwarts, sköter sina studier och var en väl god pojke (så vitt de visste). Nereus, deras mellersta barn var en sprudlande pojke med hopp om kärlek. Lite tillbakadragen dock men han var både kunskapstörstig och eftertänksam, han var väldigt mycket för att tänka först och agera sen till skillnad från sin bror. Deras yngsta, Thalia, hade bara fem år på nacken men lärde sig saker snabbt och var en nyfiken krabat. En mysig och ganska perfekt familj.

Två knackningar hörs innan ytterdörren öppnas. Nereus suckar. ”Åh nej, nu missade ju Atlas precis historian” säger han medan han slingrar sig ur sin mammas grepp och svischar ut i hallen. Hans kusin, Atlas, var en stammis i Cross-huset. Han bodde inte långt härifrån, bara en fem minuters promenad genom skogen tog pojkarna mellan Nereus flotta hus och Atlas lilla radhusområde. Nereus familj var Atlas fristad då saker blev galet hemma, hans familjeliv var inte lika perfekt som Nereus eget. Kusinen hade till och med ett eget litet rum i huset då det var gjort för en stor familj. Huset har gått ner från släktöverhuvud till släktöverhuvud i släktet Cross och var alltid beredd på att ta emot massor med folk.

Även om Nereus är en fri själ med all världens tankar och så är han som sagt ganska reserverad mot nya människor. Han har inte ett överflöd av vänner då han kan vara rätt svår att komma nära. Dock har han ju en del vänner – men inga riktigt nära. Förutom sin kusin då förstås, men han var mer bror än vän. Nereus spenderar mycket av sin tid med att läsa och skriva. Han skriver mest småsagor och liknande idag men drömmer om att en dag bli en stor författare. Han vill skriva om fina romanser, drama och all möjlig kärlek.

”Mamma, pappa” Nereus trycker sin näsa mot ett skyltfönster. Dagarna har gått, antagningsbreven till Hogwarts har anlänt och folk susade runt i Diagongrändens alla gator för att förbereda sina barn. ”Titta på den, är den inte underbar?!” Många blivande Hogwartselever tryckte upp näsan för att titta på de söta djuren eller på de nya, coola kvastarna som Diagongränden hade att erbjuda. Men inte Nereus, idag var han ute med sin familj för att handla hans och Phobos nödvändigheter inför skolåret och Nereus hade sin blick fäst på en viss skrivbok. Den hade ett fint läderomslag med små urkarvade spår i vackra mönster och ett skinande silverspänne för att hålla den stängd. Han var kär. Som den rikare delen av familjen hade ju barnen en del bortskämda stunder och Nereus hade hopp om att just en sådan stund skulle komma nu. Han vänder sig mot sin mor och tittar på henne med stora valpögon. Hon himlar med ögonen och flinar innan han får svaret ”Den är underbar…” Oceaneus dyker upp bakom dem, lägger sin hand på sonens axel och knycker med huvudet mot fönstret. ”Kom då, vi går in och tar en titt.” Jippie!

Nereus sitter och granskar sin nya skrivbok. Han skulle använda den för allt möjligt. Både anteckningar för skolan och underbara skrividéer han kunde tänkas få på den nya, magiska platsen. Han drar handen genom sin röda kalufs, sneglar lite på den stora trave böcker som låg på skrivbordet innan han lägger sig i sängen. Med de bruna ögonen fästa på taket stirrar han tomt. Han kan inte hjälpa att känna nervositeten sköljas över honom. Han var väldigt fäst vid sin familj och över att vara hemma, även om törstandet efter att få lära sig så mycket nytt är starkt så kommer han längta hem till alla sina saker, sin familj, vänner… Dock hade han ju Atlas med sig och de skulle ha så många coola äventyr ihop. Nereus log åt tanken och kände en viss lättnad innan han slumrade till.

Locked