Gawain Drake [G] (Hrafne)

Locked
SORTERINGSHATTEN
Husalf
Husalf

Gawain Drake [G] (Hrafne)

Post by SORTERINGSHATTEN »

Gawain Drake - Drumnadrochit, Skottland.

Gawain Drake, döpt efter kung Arthurs systerson och äldsta barnet av tre till föräldrarna Rose och Logan Drake. En blond pojke med rufsigt hår som räckte ner till hans blåa ögon, varken längre eller kortare än andra pojkar i hans ålder. En ung trollkarl påväg att börja lära sig hantera magi och upptäcka vilken trollkarl han vill vara. Gawain är vanligtvis en glad pojke som i princip aldrig oroar sig, när hans yngre syskon kan vara rädda eller blyga är Gawain snarare nyfiken och intresserad. Familjen Drake bor bredvid Loch Ness i Skottland, i utkanten av den lilla staden Drumnadrochit. Gawain och hans syskon brukar ofta gå omkring och uppleva äventyr som man bara kan finna i Skottland om man är ett barn i åldern sju till elva år, ena dagen flyr de från onda trollkarlar och andra dagen är de flygande luftpirater som ska stjäla skatten som finns nedgrävd på stranden. Denna dagen börjar med att Gawain kommer ner till frukostbordet gäspande och med håret rufsigt som håret kan vara när man sovit. Genom fönstret lyser morgonsolen in och doften av rostat bröd spred sig från den öppna spisen.
- Där är du, sa hans mor Rose när hon såg honom komma ner från övervåningen. Sätt igång och ät så gör vi oss redo att åka sen. Jag går ut och säger åt din far att han ska göra sig ordning. Gawains far arbetade med att tillverka olika magiska smidesdetaljer i sin smedja. Dessa levererades och installerades i olika magiska manicker, allt från golvur till stjärnkikare och kvastskaft.
Gawain slog sig ner bredvid sina två systrar och bredde marmelad på sin smörgås.
- Varför sov du så länge? Frågade hans yngsta syster Ganieda med ett retsamt utryck. Skulle inte du upp tidigt idag?
- Jag låg och läste i pappas böcker och sen var det plötsligt midnatt, gäspade Gawain fram och drack av sitt te. Visste ni att det finns en trollformel för att öppna låsta dörrar.
- Det är så orättvist att du får åka till Hogwarts och jag måste vänta till nästa år, sa hans andra syster Guinevere med ett tjurigt ansiktsuttryck och plockade bort sin tekopp till diskstället.
- Ja men jag är äldst, så därför ska jag börja på Hogwarts före er, svarade Gawain och log med munnen full med rostbröd.
- Men jag kommer sakna dig, viskade Ganieda och tittade oroligt på din bror. Vem ska vi spela bönkort med på lördagarna, och vem ska lära mig simma, och vem ska säga åt de elaka killarna i skolan när de är dumma.
- Lyssna på mig Ganieda, sa Gawain samtidigt som han reste sig och gick och satte sig bredvid sin syster. Det är dags för mig att åka till Hogwarts, det vet du. Det gör alla trollkarlar och häxor när de har fyllt elva. Guinevere kommer åka till Hogwarts nästa år och du kommer åka till Hogwarts om fyra år.
Guinevere reser sig och sätter sig på andra sidan om Ganieda.
- Ganieda! om de där bråkmakarna är elaka mot dig så säger du till mig, sa Guinevere och kramade om sin lillasyster. Och vi kommer spela bönkort på lördagar så vi kan vinna över Gawain när han kommer hem på loven. Vi ska tvinga han att äta upp de äckliga bönorna eller hur.
- Ja, vi ska vinna och då måste du äta de konstiga bönorna, skrattar Ganieda och lipar åt sin bror.
- Jaha, och vem säger att jag inte kan spela bönkort med dem på Hogwarts då? Frågar Gawain. Om ni ska vinna över mig så måste ni träna mycket.
I denna stund öppnades dörren och deras mor och far kom in. Rose var som sin yngsta dotter rödhårig medan Gawains far Logan har blont hår som sina två äldsta barn.
- Är ni färdiga med frukosten? Frågade Logan samtidigt som han gick fram till diskbänken och tvättade sitt ansikte och hals i vattnet. Ska vi bege oss iväg till golfbanan?
- Picnickkorgen är packad och bilen är framkörd, berättade Rose och tog fram sagda korg från kylskåpet. Hämtar ni era golfbagar så åker vi.

Soligt väder gör dagen på golfbanan till en trevlig tillställning. Hela familjen Drake spelar golf, är man skotte så spelar man golf! Som Logan brukar förklara för bekanta som funderade över deras intresse för en så typisk mugglarsport. Efter lunch så sitter familjen Drake återigen i bilen, den här gången påväg till den gamla slottsruinen i byn. Ruinen ligger precis vid stranden till Loch Ness och brukar vara ett ställe familjen åker till. Dels för att det är spännande ställe för barnen men också för att Rose vill kolla till sina magiska sensorer som hon har utplacerade för att övervaka Nessie, den kända sjödrake som existerar i Loch Ness. Rose var anställd som botaniker och zoolog utplacerad i Skottland för att inventera de magiska växter och varelser som finns här. Tillsammans med andra trollkarlar och häxor i området så innebär det att även hålla koll på Loch Ness och de varelser som bor i den. Efter maten så springer barnen iväg för att leka medan Rose kollar sina sensorer och Logan tar sig en tupplur under ett av träden.
- Nu ska vi leka kurragömma, säger Guinevere och skrattar. Jag kan börja räkna.
- Men räkna inte för fort, säger Ganieda och ser sig omkring efter något ställe att gömma sig på.
- Nu börjar jag räkna, säger Guinevere och blundar mot en bit av slottsmuren.
Gawain och Ganieda springer iväg åt samma håll.
- Gawain hjälp mig att komma upp på den där klipphyllan, viskar Ganieda och pekar uppåt.
- Visst, men ramla inte ner därifrån, varnar Gawain och lyfter upp sin syster för att sedan springa iväg och gömma sig i en tät och taggig nyponbuske, som trots sin täthet erbjuder ett litet hålrum under sig där Gawain kan klämma sig in. Sökandet går långsamt för Guinevere, hon är lite för ivrig och går förbi busken där Gawain gömmer sig två gånger utan att se honom. Efter en stund så går hon upp på resterna av muren och ser då hur hennes syster ligger på klipphyllan en bit bort. Efter att ha hjälpt henne ner så återgår sökandet efter Gawain och efter fem minuter så lyckas Guinevere hitta sin bror under nyponbusken.
- Nu är det din tur att räkna, säger Ganieda och pekar på Gawain. Men du får inte räkna så snabbt.
- Jaja, jag ska räkna, säger Gawain och sätter sig ner på en stenskiva och börjar räkna. ett, två, tre, fyra...
Gawain kan höra hur sina systrar tassar iväg, svaga fotsteg i gräset. 30, 31, 32, 33... Fågelkvitter hörs från någonstans till höger om Gawain. 53, 54, 55, 56...

PLUMS

- HJÄÄÄÄÄÄLP! skriker Guinevere! HJÄÄÄÄLP MIG! HERREGUD HJÄÄÄLP! Gawain reser sig upp och springer mot ljudet av Guineveres röst. Ljudet kommer bakifrån tornet, det som står precis bredvid vattnet, det djupa och kalla vattnet. Sekunder efter att han hörde skriket så kommer Gawain fram till baksidan av tornet och ser sin syster Guinevere sittande på marken bredvid ett litet stup på två meter som slutar vid det mörka vattnet från Loch Ness.
- Gawain! Skriker Guinevere till med tårar i ögonen. Ganieda har ramlat ner i Lochen! Gawain springer fram till kanten och ser hur Ganiedas röda hår sakta försvinner ner i det mörka vattnet. Gawain hinner inte tänka, även om han hade tänkt så skulle resultatet ha blivit detsamma. Allt går så fort, Gawain dyker ner i vattnet, djupare och djupare dyker han. Han sträcker ut sin hand och lyckades greppa tag om sin systers hand. Ganieda sparkar i panik men Gawain tar tag om sin systers bröstkorg och börjar sparka med benen för att komma upp. Sakta tar dem sig närmare ytan, Ganiedas kropp börjar domna av och Gawain känner paniken sprida sig. Han måste hinna upp till ytan, måste hinna innan det är försent...

Senare så sitter familjen Drake tillsammans vid Loch Ness strand. Där är pappa Logan Drake. Där är mamma Rose Drake. Där är äldsta brodern Gawain Drake, blöt i håret och med tårar i ögonen sitter han i sin fars knä framför den nyligen tända brasan. Där är Gawains lillasyster Guinevere Drake, även hon med tårar i ögonen sitter hon bredvid sin far vid brasan.
- Allt gick så fort, plötsligt så lossnade muren som hon stod på, mumlade Guinevere och snurrar på en lock av sitt hår. Hon försvann ner i vattnet och kom inte upp...

Elden brinner på magisk väg och sprider sin värme på familjen. Tystnaden lägger sig och de tittar tankfullt in i elden. Dagen som började så bra och som skulle bli en lycklig avskedsstund innan Gawain skulle åka iväg till Hogwarts hade på en sekund ändrat sig och blivit kall, blöt och otäck. Runt elden sitter familjen Drake. Pappa Logan, mamma Rose, storebror Gawain och mellansyster Guinevere.

Där är också minsta systern i familjen, lilla rödhåriga Ganieda Drake. Hon sitter i sin mammas knä och huttrar inlindad i sin fars mantel. Gawain hann upp till ytan i tid med sin lillasyster.

Tre dagar senare sitter familjen Drake på nattbussen på väg till London, där skulle man inhandla trollstav, trollkonstböcker, kittel och allt det andra som Gawain behöver för sitt första år på Hogwarts. Två dagar senare lyfter Gawain in sin koffert på Hogwartsexpressen och påbörjar sin resa mot Hogwarts.

Locked