Rosemary Evans [G] (Aggie)

Locked
SORTERINGSHATTEN
Husalf
Husalf

Rosemary Evans [G] (Aggie)

Post by SORTERINGSHATTEN »

Rosemary Evans
Edinburgh, Skottland

- Äntligen! ropar Rosemary när hon rusar genom hallen, ut till det jättelilla köket där hennes mamma Sasha Evans står och lagar mat. Rosemarys blonda lockar virvlar i luften bakom henne. Hennes smala ansikte har spruckit upp i ett stort leende. De flesta skulle nog tycka att Rosemary var väldigt söt. Hon hade en liten uppnäsa, smala läppar, stora, runda, gröna ögon. Hon var ganska kort och tunn, med hade muskler som bara inte syntes särskilt väl. Hennes blonda hår var välkammat och hängde fritt ner på hennes rygg.
Hon viftar med trollstaven samtidigt som hon frågar vad som har hänt.
- Jag har fått det. Brevet. Från Hogwarts.
- Åh, vad roligt, säger Sasha, samtidigt som hon vänder sig om mot Rosemary.
En av Rosemarys yngre systrar kommer in i köket.
- Vad skriker du för, Rosie? säger hon och ser sig om i rummet. Vad gott det luktar, lägger hon till, när hon ser att hennes mamma lagar mat.
- Jag har fått brevet! ropar Rosemary fast Céline står precis framför henne. Hon är så upphetsad att hon måste göra av med den överflödiga energin på något sätt.
- Åh, vad roligt, säger Céline och ler.
Hon kramar om den två år yngre systern. Sedan går hon för att hjälpa Sasha med maten.
- Har det hänt något kul? Frågar Rosemarys andra lillasyster Lucrezia. Lucrezia är ett år yngre än Rosemary och ska börja på Hogwarts nästa år.
Rosemary får berätta för alla sina systrar om den roliga händelsen. De är en stor syskonskara på fyra systrar. Rosemary, Lucrezia, Céline, Mary.

- Vilket elevhem hoppas du hamna i då? Frågar Sasha vid matbordet.
- Jag vet inte. Det spelar inte så stor roll.
- Jag gick i Ravenclaw, säger Sasha.
- Vi vet, säger syskonen i kör.
- Jag tror du hamnar i Gryffindor, säger Céline.
- Varför tror du det, frågar Mary.
- Jo men, hon är ju alltid så snäll och modig. Minns ni när Rosemary sa emot den där elaka Roger McCourt i skolan när han tog Lily Morris glasögon. Han fick sig en riktig näsbränna.

Rosemary kom faktiskt ihåg den incidenten. Det var i höstas. McCourt hade tagit Morris glasögon som sagt och sedan retat henne.
- Hörru tjockis. Vill du ha dina glasögon, eller? Sa han.
- Ge tillbaks dem. Jag ser inte utan dem, sa Morris
Rosemary hade blivit så rasande på McCourt att hon hade gått rakt fram till honom utan att tänka på de möjliga konsekvenserna och skrikit åt honom att ge tillbaka glasögonen. När det inte hade hjälpt hade hon helt enkelt klippt till honom i ansiktet så att han tappade glasögonen. Rosemary hade fångat dem och gett tillbaka dem till Morris. Lite senare hade hon blivit inkallad till samtal hos rektorn och hade fått en varning för sitt oacceptabla beteende.

Rosemary är väldigt snäll. Hon är godhjärtad och vill allas bästa men det kan vara svårt ibland. Hon är modig och dumdristig. Hon vågar saker som andra inte skulle våga. Hon vill få bra betyg på Hogwarts så hon kan få ett bra jobb och ta hand om sin mamma och sina systrar.

Rosemary tycker om att springa. Därför skyndar hon sig ut efter maten för att ta en tur runt parken. Det är så härligt att känna vinden mot ansiktet. När hon kommer hem ska hon sätta sig i sitt rum och läsa den där boken hon lånade på biblioteket häromdagen.

Rosemarys pappa dog när Rosemary var fyra år gammal, strax efter att Mary föddes. Hennes mamma jobbar som bibliotekarie och får inte särskilt mycket pengar. Rosemarys familj är därför ofta oroliga för om pengarna ska räcka och det är precis så att det går runt.

Den 1:a september sitter Rosemary på tåget och ler med hela ansiktet.

Locked